Ruben Sandvik er deleier og CCO i C MORE 360 og salgssjef i Bærum Energiomsetning.

Ruben startet selgerkarrieren allerede som 16-åring – Det å klare å fullføre et salg ga meg et kick

Ruben elsker selgerjobben sin så mye at han anser den nesten som en hobby. Alt som 24-åring har han rukket å oppnå mye.

Publisert

Salgskarrieren til Ruben startet allerede som 16-åring, hvor han fikk jobb som selger for et nystartet klesfirma – samtidig som han hadde en deltidsstilling hos XXL.

– Det som trigget meg og gjorde meg sulten på salg var det jaget etter å klare å dekke behovet til kunder. Det å klare å fullføre et salg ga meg et kick, som gjorde at jeg skjønte at det her trives jeg med, forteller han.

Disse opplevelsene ga mersmak og førte videre til en utdanning i salgsledelse ved Høyskolen Kristiania.

– Jeg hadde det kjempebra der! Det har vært veldig givende, jeg har lært masse og fått brukt veldig mye av det i senere tid.

Altmuligmann

Nå i en alder av 24 har han allerede rukket å starte opp to selskaper, blitt deleier og CCO i et annet, i tillegg til å være salgssjef.

– Det har vært mye forskjellig! Jeg drev et selskap innenfor coaching og helse, hvor vi bygget oss opp fra to ansatte til 17 personer fordelt på tre avdelinger. I tillegg til det startet jeg og en annen en frivillig organisasjon kalt Senior Sosial som jobber med å sosialisere eldre og koble de opp til yngre mennesker.

Selv om coachingselskapet er lagt ned, har han sett sine ansatte gå videre til gode jobber med de som referanse.

– Det er veldig artig å kunne være med å bygge opp sitt eget selskap, men også karrieren til andre.

Sandvik holder fortsatt på med Senior Sosial. Noe han sier ligger nært hjertet.

– Det hele startet med en telefon til farmor hvor jeg lurte på hvordan hun hadde det, og hva hun drev med. Og hun sa det gikk litt i det samme gamle og at det var litt kjedelig, og hadde behovet for å være litt sosial, forteller Sandvik.

– Jeg begynner fort å tenke løsninger og da tenkte at det burde finnes en organisasjon for at eldre mennesker kan møtes i stedet for at de skal sitte hver for seg.

Han er helt sikker på at de eldre som har vært med har kjent på en stor verdi med tilbudet, men sier at han personlig har fått minst like mye ut av det som dem.

Viktig å tro på produktet

Det å tro på det produktet man selger har vært viktig for Sandvik gjennom karrieren. Selv om han tenker at han kunne solgt det meste, så vil det alltid være enklere å selge noe man tror på. Dette har påvirket måten han ser på salg.

– Jeg personlig har lagd min egen regel når det kommer til salg og det er å drive med det jeg kaller for «sunt salg». Og det betyr at hvis jeg kan enten kutte kostnader for mine kunder eller øke verdien deres, så gjør jeg det. Og selvfølgelig begge om mulig. Men dersom jeg ikke kan enten eller så ser jeg ikke poenget med å selge, og da har jeg ikke lyst til å gjennomføre salget heller.

Opptatt mann

For en mann som er aktiv som deleier, CCO og salgssjef i to firmaer så kan det fort bli lange dager. Sandvik forteller at han kan jobbe opptil 16 timer om dagen, men for han er det null problem.

– Jeg elsker å jobbe. Jeg elsker å jobbe med business, mennesker og salg. For min del så blir det nesten som en slags hobby.

Powered by Labrador CMS