Daglig leder Merete Mandt Larsen i Mediebyråforeningen
Daglig leder Merete Mandt Larsen i Mediebyråforeningen (Foto: Mediebyråforeningen)

– Koronasituasjonen legger fremdeles en kraftig demper på reklamemarkedet

Det kommer frem  i Mediebarometeret for september fra Mediebyråforeningen.

Reklameomsetningen via mediebyråene i Norge viser «som forventet» negative tall etter årets ni første måneder, sammenlignet med samme periode i fjor. Det opplyser Mediebyråforeningen i sitt mediebarometer for september.

Samme barometer viser også at «den forsiktige bedringen» som ble sett på akkumulerte omsetningstall etter august av, fortsetter i september.

Etter årets ni første måneder viste reklameomsetningen via mediebyråene en nedgang på 15,9 prosent. Per august var det et på minus 16,1 prosent, altså er det en marginal innhenting sammenliknet med 2019.

 -Koronasituasjonen legger fremdeles en kraftig demper på reklamemarkedet. Innstrammingene i Oslo pga. økt smitte, kan ha skapt en demper på den optimismen vi sporet etter august, sier Merete Mandt Larsen, daglig leder hos Mediebyråforeningen.

Samtlige kanaler er i minus i september måned, sammenlignet med tilsvarende måned i fjor.

Internett troner på toppen som den største reklamekanalen, med en andel av den totale reklameomsetningen på 39,4 prosent, mot tradisjonell TVs andel på 36,7 prosent.

 - Internett er ned med 8,9 prosent etter årets åtte første måneder. Innen denne kategorien er det igjen mobil/tablet som har fått den største nedturen, sier Merete Mandt Larsen.

 TV er på minus 15,7 prosent for årets ni første måneder, mens de pr august hadde 16,1 prosent, opplyses det i meldingen.

Det ble omsatt reklame via mediebyråene for 5 958 milliarder NOK i årets ni første måneder, mot 7 087 milliarder NOK i samme periode i fjor.

Til toppen