TV 2 Nyhetskanalen

OL-vekst for Discovery og gode tall for TV 2 Nyhetskanalen

– Eliteserien, og spesielt OL, har vært helt sentrale investeringer for å sikre denne oppturen, sier kommunikasjonsdirektør i Discovery, Espen Skoland. 

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

I 2017 hadde kanalen en markedsandel på 2,9 prosent, mens de i 2018 vokste til en markedsandel på 3,7 prosent, skriver TV 2 i en pressemelding.

– Veksten for TV 2 Nyhetskanalen er fantastisk. All heder og ære til alle som jobber med nyheter i TV 2. Dette er en kraftig vitamininnsprøytning inn i det nye året, sier kanaldirektør Trygve Rønningen i TV 2 i pressemeldingen. 

Også hovedkanalen TV 2 fikk økt markedsandel – og gikk opp 0,2 prosent – til en markedsandel på 19,1 prosent av alle TV-seerne. 

– TV 2 hadde et sterkt 2017, og vi klarer å holde nivået i 2018 med en marginal oppgang blant alle TV-seerne. Det er vi selvsagt godt fornøyde med sett i lys av OL på Discovery og en desember uten håndball-mesterskap på TV 2. Samtidig som vi holder oss på et høyt og stabilt nivå på lineær-TV, ser vi også en formidabel utvikling for TV 2 Sumo i 2018. Vi har klart å få høy seing på programsatsingene her, og det er svært gledelig å se at vi finner igjen de yngre seere på TV 2 Sumo, sier Rønningen i pressemeldingen.

Kraftig vekst også for Discovery

Også TVNorge-eier Discovery, har gode vekst-tall for 2018 - og er fornøyd med at TVNorge går fra 9,6 prosent markedsandel i den kommersielle målgruppa i 2017 - til 10,6 prosent av den samme målgruppa i 2018. 

Kommunikasjonsdirektør Espen Skoland viser blant annet til at vinter-OL bidro til knalltall for flere kanaler. 

– Målet var vekst, og det er derfor veldig gledelig å konstatere at vi er den TV-gruppen som øker mest i 2018. Eliteserien, og spesielt OL, har vært helt sentrale investeringer for å sikre denne oppturen. Vi tok også et stort steg digitalt i fjor, med Dplay. Så vi sier oss meget godt fornøyde, skriver Espen Skoland, nordisk kommunikasjonsdirektør i Discovery Networks, i en melding til Medier24. 

Totalt sett endte Discovery opp med en markedsandel i 2018 på 18,1 prosent - opp fra 17,4 prosent i 2017. 

Utviklingen for de fire store: 

Mediehus: 2018-tall (2017-tall i parentes) - aldersgruppa 10-79 

  •  Discovery Networks Norge: 18,1 prosent (17,4 prosent) 
  • TV 2 (alle kanaler): 27,4 prosent (27,3 prosent) 
  • NENT Group (tidligere MTG): 7,5  prosent (7,3 prosent)
  • NRK (alle kanaler): 37,9 prosent (40,3 prosent)
Powered by Labrador CMS