Kringkastere sender ikke mer reklame enn tillatt

Norske kringkastere sender ikke mer reklame enn de har lov til, fastslår Medietilsynet. Konklusjonen er at kringkasterne har gode rutiner.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

– Reglene på dette området skal begrense mengden reklame publikum eksponeres for. Det er derfor betryggende at alle kringkasterne vi kontrollerte holdt seg innenfor regelverket, sier direktør Mari Velsand i Medietilsynet.

Reklameinnslagene i norske fjernsynskanaler skal ifølge kringkastingsloven ikke utgjøre mer enn totalt 12 minutter av én time, eller maksimalt 20 prosent per klokketime.

I årets tilsyn har Medietilsynet sjekket systemene og rutinene hos de riksdekkende kringkasterne Discovery, TV 2, VGTV og Matkanalen. Det er Medietilsynet som har ansvar for å påse at kringkasterne holder seg innenfor regelverket.

– De fleste kringkastere har gode systemer som teller og loggfører reklameinnslagene. Det gjør det enklere å unngå at reklamen varer i for mange minutter. De få gangene tilsynet har avdekket uregelmessigheter tidligere, har det gjerne vært på grunn av tekniske feil i disse systemene, sier Velsand.

Powered by Labrador CMS