Foto: NRK

«Sommeråpent» har hatt de dårligste seertallene noensinne. I snitt fulgte kun 346.000 programmet

«Sommeråpent» i kjølvannet av Lars Monsens fjellvandring har gitt NRK-programmet de laveste seertallene noensinne, melder Kampanje. Finværet får skylden.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Årets runde med «Sommeråpent» har hatt et snitt på 346.000 seere og en andel på 43 prosent, og det er ifølge medieanalytikeren Maren Eline Fossane rekordlavt.

I fjor lå «Sommeråpent» på et snitt på 469.000 seere.

– Markedsandelen er likevel den tredje høyeste siden 2000 og til i dag. Den totale seingen har generelt gått ned i sommer, folk så 15 prosent mindre på TV i juli i år vs. i fjor, sier hun til Kampanje.

NRKs underholdningsredaktør Charlo Halvorsen erklærer likevel årets «Sommeråpent» for «en stor suksess» overfor bransjebladet, og mener prosjektet har vært «større enn seg selv» og har betydning utover seertallene.

– Vi er kjempefornøyd med hele Monsen-prosjektet samlet. Vi ser en nedgang i oppslutning på «Sommeråpent» som vi gjerne skulle vært foruten, men forklaringen er den generelle nedgangen i TV-seing. Vi har hatt en sommer som har vært bra for mye, men ikke for TV-seing, lyder der fra Halvorsen til bransjebladet.

NRK produserte tre sendinger fra hver av Monsens etapper fem dager i uken i sommer: «Minutt for minutt», med et snitt på 61.000 seere og 31 prosent i andel, «På tur til» og «Sommeråpent». Totalt var 3.061.000 vært innom én eller flere av disse sendingene.

For ordens skyld: Første delen av tittelen til denne saken var opprinnelig «Krisetall for «Sommeråpent»». Siden det kun er de totale seertallene som er lave, og ikke markedsandelen, har vi valgt å korrigere tittelen. 

Powered by Labrador CMS