Direktør for innhold og programmering Kristoffer Vangen i Bauer Media. 
Direktør for innhold og programmering Kristoffer Vangen i Bauer Media.  (Foto: Privat)

Sommerpraten

Kristoffer Vangen mener kampen om medienes tillit ikke har blitt mindre viktig hittil i 2019

Bauer-direktøren nyter norsk natur i fjellheimen i sommer og svarer på Medier24s sommerprat:

 I «Sommerpraten» stiller Medier24 en rekke personer i og tett på mediebransjen spørsmål om hva de gjør i sommer. Neste mann ut er direktør for innhold og programmering Kristoffer Vangen i Bauer Media. 

– Hvordan oppsummerer du første mediehalvår 2019?

– Når vi i Bauer Media oppsummerer første mediehalvår noterer vi oss rekordtall. Med 11,6% share og over 1,7 millioner ukentlig lyttere - må vi tilbake til før 2016 for å kunne se lignende gode lyttertall for oss som gruppe. Samtidig ser vi at ny teknologi som for eksempel smarthøyttalere bidrar til at lyd-konsumet øker over hele verden, det gleder oss naturlig nok. Vi ser også at podkast har opplevd jevn vekst over lang tid i Norge, lyttervaner og lyttervolumet begynner nå å bli av en karakter som gjør det mer kommersielt interessant. Vi er derfor også glade for å kunne lansere vårt nye publiseringsverktøy for podkast, ved navnet Podplay nå rett over sommeren.

– Mer generelt tenker jeg at den viktige kampen om medienes tillit ikke har blitt mindre viktig etter første halvår 2019. Den økende polariseringen vi ser i enkelte debatter og mellom samfunnslag burde teoretisk sett hatt motsatt trend. Paradoksalt nok sørger informasjonsteknologi for at vi står nærmere hverandre og at det er enklere å holde seg informert enn noen gang tidligere. Det å sikre levedyktig lokal og nasjonal profesjonell journalistikk, som når massene, har om mulig blitt et enda viktigere mediepolitisk tema.

– Hva er årets flause til nå?

– For meg er Trump en levende flause i Media, stort sett ukentlig.

– Hvilken bransjeperson har inspirert deg i år?

– Mark Ritson, professor i markedsføring som de siste årene har viet mye av sin tid til å sette faget markedsføring tilbake på kartet. Han mener blant annet at selverklærte markedseksperter har fått for mye oppmerksomhet, for stor påvirkning og innpass i styrerom, og dermed ødelagt merkevarer og misledet mange bedriftsledere. Noe jeg er veldig enig i.

– Hva gjør du i sommer?

– Nyter norsk natur i fjellheimen. Har hytte i Hardanger og trives godt bland fjorder og fjell. 

– Hvilke medievaner tar du med deg på ferie?

– Jeg prøver å koble litt av i ferien, men aviser jeg abonnerer på - DN, Aftenposten og Morgenbladet blir konsumert som vanlig sammen med noen magasiner.

– Hva er den største tabben du har gjort som sommervikar? (Om du aldri har vært sommervikar: Hva er den største tabben du har gjort på jobb?)

– Har ikke vært sommervikar, men som ung plukket jeg jordbær for en bonde nær der jeg var på sommerferie. Tabben var å spise alt for mye. Både med tanke på magen og siden vi fikk betalt per kurv. 

– Hva er ditt beste råd til årets sommervikarer?

– Vær nysgjerrig, lær mest mulig.

Til toppen