Mari Velsand i Medietilsynet
Mari Velsand i Medietilsynet (Foto: Spray/Medietilsynet)

Kulturdepartementet gir Medietilsynet klarsignal: Vil sette i gang arbeid med FM-forlenging

«Lokalradioene trenger mer tid til å gjennomføre den digitale overgangen», skriver departementet.

I forkant av Nordiske Mediedager i Bergen i mai, la Medietilsynet fram sin anbefaling knyttet til forlenging av FM-konsesjonene for lokalradio. 

De anbefalte at konsesjonene forlenges med fem år, fram til og med 2026. I forslaget til statsbudsjett for neste år, skriver Kulturdepartementet at de ønsker at Medietilsynet nå skal sette i gang et arbeid for å få på plass forlengingen tilsynet selv har anbefalt. 

«Departementet legger til grunn at lokalradioene trenger mer tid til å gjennomføre den digitale overgangen og at en midlertidig forlengelse av konsesjonene vil ha positive økonomiske virkninger for lokalradioene», skriver de og fortsetter: 

«På bakgrunn av dette vil departementet be Medietilsynet om å sette i gang et arbeid for at eksisterende FM-konsesjoner for lokalradio forlenges både i og utenfor slukkeområdene i fem år, fra 1. januar 2022 til 31. desember 2026», skriver de videre.

 

– Et langt skritt

FM-general og Radio Metro-sjef, Svein Larsen, er fornøyd med at Regjeringen nå gir klare signaler om at de ønsker å forlenge FM-konsesjonene. 

Radiosjef og ansv. redaktør Svein Larsen i Radio Metro.
Svein Larsen i Radio Metro. Foto: Erik Waatland

– Vi er veldig fornøyd med at regjeringen sier klart i fra om at man skal forlenge alle FM-lisenser, både i og utenfor de store byene fram til 2027. Med tanke på det som var utgangspunktet for noen år siden, så er det et langt og meget positivt skritt, sier Larsen til Medier24.

Han er glad for at de skriver at departementet skriver at de ønsker å følge Medietilsynets innstilling, men skulle ønske de var mer konkrete på enkelte punkter. 

– De sier at de i all hovedsak støtter Medietilsynets innstilling fra mai, men de presiserer ikke noe mer enn det. Spørsmålet er da om de også støtter det som står om reklameforbud i storbyene, det sier de ikke noe om, sier Larsen og legger til: 

– Det betyr også at de støtter en ny utredning i 2024, om hvorvidt FM skal videreforelenges ytterligere. Slik jeg ser det har de nå overlatt til stortinget å behandle de videre konsekvensene og jeg tviler sterkt på at stortinget kommer til å vedta et reklameforbud i de store byene. Det blir som å ta dra radio tilbake til monopoltiden på 80-tallet, sier han. 
Til toppen