Kulturministeren vil bruke Nordisk Ministerråd til nordisk samling mot Google og Facebook

Tar opp saken når ministerrådet møtes tirsdag.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Oslo (NTB): Kulturminister Linda Hofstad Helleland (H) vil bruke formannskapet i Nordisk Ministerråd til å løfte mediepolitikken og se på utfordringen fra IT-giganter som Google og Facebook.

Norge overtar formannskapet neste år, men allerede i forkant av et nordisk kulturministermøte i Helsingfors tirsdag, er Helleland i ferd med å planlegge en felles front overfor IT-selskapene som utfordrer medienæringen, skriver Dagens Næringsliv.

– Neste år styrer vi mye av agendaen, og jeg mener mediepolitikken er noe av det viktigste å ta tak i nå, sier Høyre-statsråden.

Reklameformidlingsbyråer spår at Google og Facebook i år kan ta opptil 4 milliarder kroner av et norsk reklamemarked på 20 milliarder. Samtidig faller reklameinntektene til de norske mediekonsernene, noe som fører til nye kutt i sektoren.

Helleland frykter inntektssvikten vil ramme mediemangfoldet i Norge og resten av Norden. Hun sier hun vil høre med sine nordiske kolleger hvordan situasjonen er hos dem og diskutere eventuelle tiltak.

– Jeg tror løsningene ligger i samarbeid på tvers av landegrensene, sier Helleland.

Powered by Labrador CMS