Kvikkas.no vant kampen om å få levere aviser på lørdager. Men Posten har levert inn klage

En distributør for hverdager - og én helt annen for lørdag. Det er resultatet av departementets anbudskonkurranse.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over to år gammel.

I en pressemelding fra tidligere i juli, som knapt har funnet sin vei ut av Samferdsels-departementet, kunngjøres det av Kvikkas.no skal overta lørdagsdistribusjon av aviser fra Posten.

Anbudskonkurransen fra i vinter kom som et resultat av vedtaket om å slutte med vanlig post på lørdager.

Men regjeringen vedtok samtidig at det skal være et tilbud for distribusjon av papiraviser på lørdager, for områdene som ikke har egne budnett. Det tilsvarer rundt 15 prosent av avisene. 

Kvikkas.no vant anbudet

Dette tilbudet har Posten stått for midlertidig, siden annen postomdeling på lørdager opphørte i mars.

Men nå er det slutt:

For Kvikkas.no vant nemlig anbudet om å distribuere papiraviser på lørdag til alle krinkelkroker i landet.

Det var bare Posten og Kvikkas som leverte anbud.

- Båe tilbydarane var kvalifiserte for å delta i konkurransen. Etter ei samla vurdering kom Samferdselsdepartementet fram til at Kvikkas.no har det beste tilbodet, skriver departementet.

Meldingen sier at Kvikkas tar på seg å levere abonnementsaviser på lørdager for «aviser som inngår avtale med Kvikkas.no og som sørgjer for å levere inn avisene på eit avtalt innleveringspunkt».

Det vil si at avishusene må forholde seg til enda en leverandør, i tillegg til Posten. Og for mange blir det en tredje, siden de fleste også har egne budnett på brorparten av distribusjonen. 

Samarbeider med Norpost

Kvikkas.no AS ble etablert høsten 2005, og har et landsdekkende rutenett for transport og logistikk. I avtalen med Samferdselsdepartement vil Kvikkas.no bruke Norpost som underleverandør.

Kontrakten med Kvikkas gjelder for en periode på to år fra november 2016.

Men posten klager

Posten var det eneste andre selskapet som la inn anbud. Selskapet har nå levert inn klage på avgjørelsen, opplyser Elisabeth Gjølme, konserndirektør for kommunikasjon i Posten, til NTB.

– Vi mener Posten burde vært valgt ut fra tildelingskriteriene, spesielt med tanke på leveringsevne og geografrisk spredning. Vi stiller spørsmål ved om departementet kan ha undervurdert kompleksiteten i oppdraget, sier Gjølme.

Powered by Labrador CMS