Nicolay Frimann, Hypefactors.
Nicolay Frimann, Hypefactors. (Foto: Hypefactors )

DEBATT: PR:

La kunstig intelligens adressere de strategiske utfordringene

«PR-fagfolk kan profittere av å benytte digitale verktøy til å organisere og måle deres arbeid. Det har reklamebransjen for lengst innsett. Nå er det på tide at vi i PR-bransjen gjør det samme», skriver Nicolay Frimann i Hypefactors.

  • Endret
  • NICOLAY FRIMANN, Hypefactors 

 

Studier i Norge og Tyskland viser at kommunikasjonsfolk ikke bruker strategiske verktøy for å håndtere kommunikasjonen tilstrekkelig. Som en konsekvens savner PR-fagfolk innflytelse, budsjettallokering og anerkjennelse for betydningen av PR.

Løsningen er å innarbeide et AI-basert verktøy til å utføre den tidkrevende delen av arbeidet. Det frigjør tid og penger, samt gjør det lettere å realisere Barcelona-prinsippene.

En undersøkelse gjort av Handelshøyskolen BI og Kommunikasjonsforeningen i slutten av 2016, viser at det er markante utfordringer i PR-bransjen med å arbeide systematisk og målrettet med PR. I en ny tysk undersøkelse bekreftes utfordringene som en internasjonal tendens.

Forretningsmessig og ikke minst budsjettmessig befinner PR seg i en beinhard konkurranse med annonsering og andre markedsdisipliner. I direkte konkurranse med annonsering, står PR til å miste budsjett i forhold til disiplinenes berettigelse, alene på grunn av manglende effektmåling og dokumentasjon.

Hvis vi sammenlikner med annonsering, har man for lengst digitalisert effektmålingen til en viss grad, hvor til og med gjør-det-selv mulighetene hos eksempelvis Facebook og Google er spekket med data, som blir levert via kunstig intelligens og avanserte algoritmer. Hvis kommunikasjonsfaget skal ha en sjanse, må man bruke de mulighetene digitalisering tilbyr.

Jeg har selv jobbet med automatisering og digitalisering innenfor PR i flere år, først hos Mynewsdesk og nå hos Hypefactors – begge er i øvrige skandinaviske virksomheter, så vi kan noe om digitalisering av kommunikasjon på våre kanter.

Derfor vet jeg (og kan naturligvis også beskyldes for å være biased), at også innenfor kommunikasjon og PR kan man oppnå noen markante fordeler- især hvis man ønsker å leve opp til de sju Barcelona prinsipper for organisering og måling av PR, men at dette er vanskelig nå i en tidspresset hverdag.

Det første man bør gjøre er å samle sine aktiviteter i en skybasert plattform. Det gir flere fordeler. For det første er man ikke lenger avhengig av, hvor man befinner seg rent fysisk. Alt arbeide er tilgjengelig, hvis du bare har en internett-tilkobling. For det andre, gir det en mye enklere prosjektledelse og administrasjon, for ved å samle alle aktivitetene i en cloud-hostet plattform får man nemlig 100 % transparens.

Dette er især en fordel for komplekse organisasjoner, som eksempelvis internasjonale selskaper med kontorer i mange land. Man kan unngå mange telefonkonferanse og arbeidsmøter, fordi man lett kan følge med på hva som foregår omkring. Det frigjør utrolig mye tid og gjør prosessen raskere.

Den andre store gevinsten avhenger av hvilken skybasert plattform man velger. Det er mulighet for en nesten komplett digitalisering og automatisering av to av de store ressurskrevende disipliner innenfor PR, nemlig medieovervåking og måling av resultater. Medieovervåking er tradisjonelt omkostningstungt og besværlig, men i dag finnes det digitale fullservice-tjenester, som kan håndtere medieovervåking ikke bare i Norge, men i hele verden.

Ikke nok med det, de kan også overvåke sosiale medier omtalen på eksempelvis LinkedIn, Twitter og Facebook. All den omtale kan jo også måles og evaluere og her har man i dag nådd så langt i utviklingen av digitale PR-verktøy, at man automatisk kan få en rapport bare ved hjelpe av et enkelt klikk. 

Poenget her er at PR-fagfolk kan profittere av å benytte digitale verktøy til å organisere og måle deres arbeid. Derved frigjøres det mange ressurser, som kan brukes på det spennende og morsomme ved faget. Det har reklamebransjen for lengst innsett. Nå er det på tide at vi i PR-bransjen gjør det samme.

Til toppen