Lærdals-brannen fikk over 6000 medieoppslag. Nå kan Retriever vinne pris for analyse av dekningen

Kan vinne «Amec Award» for første gang. Og det blir stadig flere slike krise-analyser. - Økt etterspørsel etter slike oppdrag, sier Kristina Nilsen.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Analysesjefen og noen av hennes kolleger i den norske avdelingen av Retriever, er i disse dager på «Amec International Summit on Measurement» i Stockholm.

Det vil si den årlige kongressen for medieovervåking, analyse og kommunikasjonsevaluering. Amec står for «International association for the measurement and evaluation of communication».

Torsdag deles årets priser ut, og der er Retriever hedret med to nominasjoner:

- Det blir i så fall første gang noen fra Skandinavia vinner pris. I bransjen henger disse prisene høyt - vi har vært nominert før, men aldri vunnet. Hvis vi tar en pris, betyr det kanskje ikke en masse ekstra kunder. Men det er selvsagt artig - og det bygger stolthet internt, sier analysesjef Kristina Nilsen.

Nominert for Lærdal-analyse

Antall kategorier i Amec Awards kan nesten måle seg med mediebransjen, men ligger fortsatt et stykke bak PR-byråene. Retriever er nominert i kategoriene «Best use of measurement for a single event», og «Best measurement of a public sector campaign».

Og bidraget som er nominert, er altså selskapets analyse av mediedekningen rundt storbrannen i Lærdal vinteren 2014.

En situasjon der en liten kommune fikk alles øyne rettet mot seg. Brannen ble omtalt i totalt 6106 oppslag i perioden 18. januar til 31. mai i fjor. Av disse hele 1000 første døgn.

I analysen konkluderer Retriever med at Lærdal kommune håndterte medieutfordringene godt, som en liten kommune. Mediedekningen var heller ikke preget av syndebukkjakt, men mer heltedyrking. Kommunen har i etterkant brukt rapporten både internt og i folkemøter for å evaluere mediehåndteringen under og etter brannen.

Nilsen understreker samtidig at de analyserer - og ikke anbefaler eller mener for mye:

- Våre analyser er faglig forankret. Det blir fort mye synsing i slike saker og kommunikasjonsbransjen. Men vår jobb er å basere vår analyse basert på tall og forskning, vi driver ikke og anbefaler noe eller mener for mye, sier analysesjefen.

Stadig flere krise-oppdrag

Retriever har i stor grad bygget sin virksomhet på løpende medieanalyser for bedrifter og andre organisasjoner. Men det blir stadig flere slike «ad hoc»-oppdrag og krise-jobber, forteller Kristina Nilsen.

- Lærdal kommune er et godt eksempel på det. De har aldri før kjøpt en slik type tjeneste, men tok kontakt rett og slett for å få med seg all medieomtalen mens det pågikk. Og kunne evaluere den i etterkant. Det var flere tusen oppslag på en uke, og hundrevis på en natt. Da har man ingen kontroll på den samlede dekningen uten egne verktøy eller hjelp til det.

Noe annet som er «i vinden» for tida, også på Amec-konferansen, er naturlig nok sosiale medier og overvåking av alt som skjer her.

For der man før kunne følge med på papiravisene og enkelt overvåke hva som skjedde, er det i dag noe helt annet. Plutselig blir man omtalt av flere tusen personer verden rundt på Facebook.

- Analyse av sosiale medier er det største på plakaten nå. Alle jobber med det, og kundene er opptatt av hva som funker. Både for å overvåke hva som sies, men også for å følge spesielle kampanjer. Vi har bygget egne verktøy for dette, og når vi møter resten av bransjen både diskuterer vi og utvikler erfaringer. Samtidig som vi konkurrerer, sier Nilsen.

Powered by Labrador CMS