Den originale gjengen på Radio 1, fra venstre: Rune Dahl, Stein Johnsen, Jill Bottolfsen, Lars Eikanger og Bjørn Faarlund.

Lasse Kokvik lover å ta med det beste fra gamle dager når Bauer Media nå vekker den smått legendariske «Radio 1» til live igjen

- Vi skal lage Norges beste radio for vår målgruppe, sier han.

Etter åtte års taushet kommer Radio 1 tilbake, og denne gang som en riksdekkende kanal på DAB-nettet.

Den smått legendariske storbyradioen ble borte i 2009, men nå vekker altså Bauer Media - som driver Radio Norge-kanalene - merkevaren til live igjen: 

Lasse Kokvik, sjef for Bauer Media og Radio Norge-kanalene.
Lasse Kokvik, sjef for Bauer Media og Radio Norge-kanalene. Foto: Gard L. Michalsen, arkivfoto

- Radio 1 er blant de sterkeste merkenavn i radiobransjen, og dette er kanalen som svært mange radiolyttere husker - og sikkert savner, sier administrerende direktør Lasse Kokvik i Bauer Media Group i en melding.

Han legger vekt på at det beste fra gamle Radio 1 skal tas med videre, samtidig som det introduseres nye måter å lage radio på.

Det internasjonale mediekonsernet har nå bestemt seg for å satse store ressurser på å reetablere Radio 1. Foreløpig holdes kortene tett til brystet, men Bauer-sjefen omtaler dette som den største radiolanseringen siden lanseringen av Radio Norge i 2008.

- Vårt mål er å lage Norges beste radio mot vår definerte målgruppe - intet mer, intet mindre, sier Kokvik.

Radio 1 ble i sin tid lansert på midten av 80-tallet. Som Norges første kommersielle radiokanal var den landets største og mest populære lokalradio gjennom hele 90-tallet og starten på dette årtusen.

Personligheter som Bjørn Faarlund, Lars Eikanger, Rune Dahl og Jill Bottolfsen var blant pionerene på lufta, og radioen hadde sendinger både i Oslo og flere av de andre storbyene.

 

Til toppen