Liberalistenes maskot, Libertinius, er aktiv i bakgrunnen i Dagbladets TV-sendinger.
Liberalistenes maskot, Libertinius, er aktiv i bakgrunnen i Dagbladets TV-sendinger. (Bilde: Skjermdump)

Liberalistenes maskot vinker og viser politiske budskap i Dagbladets TV-sendinger. Geriljamarkedsføring, sier partilederen

– Må tenke nytt for å nå ut med et budskap i tradisjonelle mediaflater, sier partileder Arnt Rune Flekstad i partiet Liberalistene om maskotten Libertinius sine sprell på direkten i Dagbladets TV-sendinger.

 

Libertinius er offisiell maskot for partiet Liberalistene, som nå kjemper hardt om oppmerksomheten i årets valgkamp.

Og oppmerksomhet har de definitivt fått gjennom Dagbladets TV-sendinger, som for tiden går daglig utenfor Stortinget. Oppmerksomme seere har fått med seg maskotten hoppende og vinkende og med politiske plakater i bakgrunnen.

Samtidig som programlederne Linn Kongsli Hillestad og Martine Aurdal intervjuer Erna Solbergs ektemann, Sindre Finnes, eller har tre stortingskandidater fra Høyre, Arbeiderpartiet og SV til en lengre prat, lager maskotten liv i bakgrunnen.

 

Frivillige med maskotdrakt

Arnt Rune Flekstad, leder av Liberalistene..
Arnt Rune Flekstad, leder av Liberalistene.. Foto: Liberalistene

Partileder Arnt Rune Flekstad i partiet Liberalistene forteller til Medier24 at Libertinius er en karakter, maskot og en satireside på Facebook (30.000 følgere), som er drevet av Jan-Øyvind Lorgen og Roald Ribe.

Han avviser at de har planlagt stuntene inn i Dagbladets sendinger.

– Det ligger ingen strategi bak dette, det er mer impulsive innfall fra engasjerte mennesker som innser at de må tenke nytt for å nå ut med et budskap i tradisjonelle mediaflater. Flere, som NRK, hevder at de skal dekke de mindre stemmer, men velger under viktige arrangement som valg - å overse nettopp disse, hevder han og fortsetter:

– Det er åpenbart at interessen ikke er like stor for de mindre partier som de store, men det er uforholdsmessig avstand i dekning dem i mellom i tillegg til at det kritiske søkelyset settes alt for sjeldent på dagens karrierepolitikere, mener han.

Flekstad har derimot selv deltatt i Dagbladets sendinger, der han snakket om partiets ideologi og standpunkt.

 

 

Programredaktør Kyrre Nakkim i NRK sier i et tilsvar til Medier24 at det er vanskelig for NRK å vite hvor mye rom de skal gi til de aller minste partiene i en hektisk valgkamp og at de følger samfunnsoppdraget, men tar det til etterretning hvis noen er misfornøyde. PS! NRK har også laget flere saker om partiet og deres kandidater i valgkampen.

Flekstad i Liberalistene forklarer at det er noen frivillige i partiet som har tatt på seg en maskotdrakt, tok med seg en plakat med budskap på og stilte seg opp på offentlig plass, hvor de holdt den opp.

– Hadde plassen foran Stortinget vært privat avgrenset område hadde de selvsagt respektert dette - men så er altså ikke tilfellet. Meg bekjent har de også stått et stykke bak og aldri nærmet seg studioet mer enn hva det resterende publikum gjør.

 

– Enkelt å blokkere innsikten

– Hva sier dere til dem som kan tenke at det er forstyrrende for Dagbladets produksjon?

– Når Dagbladet velger å ha tv-sendinger ute i det fri, antar vi at det skyldes et ønske om å være der folk er. Det hadde vært en enkel sak å blokkere innsikt fra utsiden om så var ønsket. Det har tidligere også stått andre personer med diverse reklamemateriell i form av jakker med farger og logoer fra diverse partier og personer har stilt opp for å formidle egne politiske ståsted når publikum har blitt spurt.

Han mener å tro at det kan ha vært to eller tre tilfeller der Libertinius var synlig på TV-sendingen - ikke mindre enn en plass mellom 10 og 20 minutter.

– At en stor lilla figur er mer synlig enn andre forklarer nok at disse episodene blir husket langt bedre enn andres. Vi har ikke millioner på bok fra rike onkler, partistøtte eller fagforeninger - slik at vi har ingen ansatte i vårt parti. Vi skulle gjerne sett at vi hadde muligheten til å planlegge noe slikt, men det har vi altså ikke. 

– Som et ungt nytt parti, bygd på gamle ideer, er man nødt til å benytte seg av de muligheter som dukker opp. Mange av våre medlemmer er unge med forståelse for bruken av geriljamarkedsføring, sosiale media og andre nye måter å nå ut på når de økonomiske rammebetingelsene er mindre enn konkurrentenes.

 

Dagbladet: Synes ikke det er forstyrrende

Anders Holth Johansen er ansvarlig for Dagbladets valgsendinger utenfor Stortinget. Arkivfoto
Anders Holth Johansen er ansvarlig for Dagbladets valgsendinger utenfor Stortinget. Arkivfoto Foto: Hans Arne Vedlog

Dagbladets Anders Holth Johansen er ansvarlig for sendingene utenfor Stortinget. Han sier at de har lagt merke til Libertinius.

– Eidsvolls plass er et offentlig område og det skjer mye liv der, enten i form av korps som marsjerer, politiske markeringer med høyttalere vendt mot oss eller andre ting. Vi skjønte for at en slik sending blir litt annet enn strømlinjeformet, som vi tok med i beregningen, sier han.

– Er det forstyrrende?

– Jeg tror ikke det. Når man sender live fra et offentlig sted, så må man ta høyde for at folk ønsker å markere seg. Jeg tror ikke dette distraherer seerne fra innholdet, for man er nok vant til at folkemengder oppfører seg som folkemengder flest, avslutter Holth.

Til toppen