SKILTE LAG: LO-leder Gerd Kristiansen (til høyre) fikk nær 200 millioner kroner på konto fra salget av Amedia. Bildet er fra pressekonferansen i februar 2015. Til venstre Amedias konsernsjef Are Stokstad.
SKILTE LAG: LO-leder Gerd Kristiansen (til høyre) fikk nær 200 millioner kroner på konto fra salget av Amedia. Bildet er fra pressekonferansen i februar 2015. Til venstre Amedias konsernsjef Are Stokstad. (Arkivfoto: Gard L. Michalsen)

LO har begynt å tenke på hva de skal bruke Amedia-pengene til. Dagsavisen har lyst på noen av dem

Fagforeningsgiganten har satt ned utvalg som skal vurdere nye medieinvesteringer.

Oslo (NTB): LO har satt ned et eget utvalg som vurdere nye investeringer for å bidra til økt mangfold i norsk presse. Dagsavisen gjør sine hoser grønne for landets største hovedorganisasjon.

I februar solgte LO og Telenor seg ut av Amedia og overlot mediekonsernet til Sparebankstiftelsen DNB for 395 millioner kroner. Men LO skal fortsatt drive en aktiv mediepolitikk, sier stedfortredende informasjonssjef Øyvind T. Hansen til Klassekampen.

Et utvalg er nedsatt som innen 1. november skal meisle ut organisasjonens nye mediestrategi.

Ifølge Hansen kan utvalget vurdere å bruke deler av inntektene fra salget av Amedia til dette formålet.

Torsdag ga styret i Mentor Medier, som eier Dagsavisen og Vårt Land, fullmakt til å gå ut med en rettet emisjon – et tilbud til utvalgte investorer om å kjøpe aksjer. Målet er å tiltrekke seg LO og lokale investorer til et samarbeid.

– Vi har satt av de neste seks månedene for å se om vi kan få på plass en storstilt mangfoldssatsing med Dagsavisen som motor for flere lokale utgaver, sier Eirik Hoff Lysholm, administrerende direktør og sjefredaktør i Mediehuset Dagsavisen.

Han sier det er naturlig å snakke med LO.

– Vi ser mange offensive løsninger med vår utgavemodell og mener det fortsatt er behov for breddemedier som har en sosialdemokratisk formålsparagraf, sier han.

LO-utvalget skal ha sitt første møte over påske.

Til toppen