LO-nestleder Hans-Christian Gabrielsen på et arrangement tidligere i år.
LO-nestleder Hans-Christian Gabrielsen på et arrangement tidligere i år. (Bilde: NTB/Scanpix)

LO har satt av 7,8 millioner kroner til digital utvikling av fagbladene

Mister lesere på papir, men når ut til mange på nett og Facebook.

Oslo (NTB): Færre leser papirutgavene av LOs fagblader, og digital lesing kompenserer ikke for nedgangen, viser en ny medieundersøkelse. Nå er det Facebook som gir LO trafikk.

I undersøkelsen gjort blant LO-medlemmer svarer 44 prosent at de forventer å finne informasjon om LO og fagbevegelsen på Facebook, skriver Klassekampen.

– For å få dette til må vi samordne og utnytte ressursene våre bedre. Vi er også nødt til å være villige til å prøve ut nye ting og heller legge bort det som ikke virker etter hensikten, sier LOs andre nestleder Hans-Christian Gabrielsen.

Han innrømmer at bruk av Facebook ikke er helt uproblematisk.

– Samtidig ser vi at mye av trafikken på fagbladenes nettsider kommer via Facebook, og nyhetssakene deres deles også mye i sosiale medier. Men vi skal være bevisste på hvilke plattformer vi benytter, og vi kommer ikke til å legge alle eggene i én kurv, sier han til avisen.

Landsorganisasjonens ledelse har satt av 7,8 millioner kroner til digital utvikling av fagbladene og kommunikasjonsarbeidet innen stiftelsen LO Media, som består av nærmere 20 fagblader i tillegg til LO-Aktuelt og nettavisen Frifagbevegelse.no.

 

Til toppen