Nå blåser vinden riktig vei for Lofotposten igjen!

Lofotposten blåser i medvind. Avisa Lofoten går på nett. Her kjemper fire lokalaviser om 24.000 innbyggere

Etter 19 år med opplagsfall, snur vinden nå for den gamle kjempen Lofotposten. Men konkurrentene er mange. Og stadig tøffere.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

En av dem startet som ren papiravis - men måtte gi tapt for nettet.

Nå skal nettavisen bli Avisa Lofotens viktigste verktøy på jakt etter seier.

I landets kanskje hardeste konkurranse.

 

68,8 GRADER NORD ligger Leknes, kommunesenter i Vestvågøy kommune. Tettstedet har 3.418 innbyggere, rundt 1000 bak Lofotens hovedstad Svolvær. Men Vestvågøy har med sine drøyt 11.000 innbyggere noen flere enn Vågan kommune.

Og for den som kjenner norske lokalsamfunn og politikk, borger det for mange gode drakamper. For ikke å snakke om lokalaviser.

Lofoten har nemlig, med sine drøyt 24.000 innbyggere, intet mindre enn fire lokale mediehus.

To av dem har hovedkontor på Leknes. En tredje har lokalkontor der.

 

 

- NETTAVISEN ER VÅR viktigste satsing nå. Vi er nødt til å lykkes på nett, sier Lars Eidissen, forholdsvis fersk redaktør i den forholdsvise unge Avisa Lofoten.

Avisa er lillebror på Leknes, dekker tre kommuner i Vest-Lofoten og ble født senhøstes 2015. Da stod ikke internett øverst på lista til gründerne. Tvert i mot sa de til NRK at det var mer sannsynlig å øke fra en til to ukentlige papiraviser, enn å lansere nettavis.

Men det er tøft å lage papiravis. Og dyrt. I 2016 havnet inntektene på 2,5 millioner kroner, med et underskudd 1,4. Abonnentene strømmet heller ikke til som ventet. For 2016 kom opplaget på 1.214. I fjor gikk det litt ned.

Eidissen vil imidlertid ikke være for kritisk til strategien som ble lagt fra oppstart.

- I 2015 var det fortsatt ingen som tjente penger på digitale abonnenter. Brukerbetaling var nærmest et skjellsord. Det har skjedd veldig mye de seneste åra, og vi har selvsagt sett på erfaringene andre har gjort seg, sier Eidissen.

 

 

AVISA LOFOTEN, fra venstre: Journalistene Maja Borgvatn Karlsen og Ane Strømsvåg, redaktør Lars Eidissen og daglig leder Benjamin Einarsen.

REDAKTØREN KOM TIL Lofoten med lang erfaring fra iTromsø, en av lokalavisene i Polaris Media som har lyktes best på brukerbetaling de seneste åra. Da Avisa Lofoten jaktet på ny redaktør i fjor høst var nettopp digital erfaring viktig.

18. januar, for snart én måned siden, gikk startskuddet for nettavisen. Hvor det meste er forbeholdt betalende kunder.

- På disse ukene har vi solgt 215 heldigitale abonnement. Det vil si en vekst på 30 prosent i antall abonnenter, sier Lars Eidissen.

Han mener også at papiravisa har bidratt til å bygge merkevare; Avisa Lofoten lanserer ikke noe helt ukjent på nett. 

Det er ingen tvil om at de har latt seg inspirere av Bodø Nu, som har gjort stor suksess på andre siden av Vestfjorden. Mediehuset i Nordlands hovestad har også levert nettløsningen.

- Vi skal følge nyhetsbildet, men ikke gi helt slipp på ukesaviskulturen. Det vil si at vi ikke kan dyrke dybde hvis vi bare skal hinke etter blålys hele dagen. Da må vi tørre å dyrke leseopplevelsen, sier Eidissen.

I overskuelig framtid tror han på et liv for både papir og nett. Men papiravisa vil nok være der for de voksne. Veksten må komme på nett, tenker Eidissen.

- Skal vi bli en relevant lokalavis, må vi ha med oss 30-40-åringene. Og de tror jeg vi må være på nett for å nå, sier han.

2017 ender også med et underskudd, men drifta var betraktelig sunnere på tampen av året enn starten. Eierne har også skutt inn 800.000 kroner i frisk kapital til å satse.

Og ambisjonene er fortsatt store, sier redaktør Lars Eidissen:

- I storhetstida hadde Lofot-Tidende et opplag på over 5000. Å komme tilbake dit virker litt utoptisk her og nå. Men i overskuelig framtid ser vi 2000 abonnenter som realistisk.

 

 

DET ER HER både kartet og terrenget kan bli vanskelig å følge med på. Tettstedet Leknes dekkes som nevnt av tre lokalaviser.

Avisa Lofoten dekker Vestvågøy, Flakstad og Moskenes, altså Vest-Lofoten. Blant initativtakerne i 2015 var Kenneth Grav.   

Samme mann som i 1987 var med på å etablere Lofot-Tidende - som dekker akkurat de tre samme kommunene i Vest-Lofoten. Grav solgte avisen til A-pressen på 90-tallet, og gikk i 2008 av som redaktør.

Derfra holdt han seg unna det lokale avislivet.

Fram til Amedia gjorde noe som vekket til live kamplysten i lokalsamfunnet:

I 2014 bestemte konsernet seg for å legge Lofot-Tidende og regionavisen Lofotposten under felles ledelse, etablere felles nettavis - og redusere frekvensen fra to til en avis i uka for lillesøster.

Det var den direkte foranledningen til etableringen av Avisa Lofoten.

Og Grav skulle «konkurrere mot avisa han selv startet for 28 år siden», som Medier24 meldte sommeren 2015.

 

 

LOFOT-TIDENDE, vinteren 2018 - fra venstre: Kathrine Jusnes, dekker Flakstad og Moskenes. Sven-Erik Kristiansen, medierådgiver. Ern Onpan, journalist. Sten Vian, sportsansvarlig. Tonje Sandnes, journalist. Karin Skarby, ansvarlig redaktør (i permisjon). Bjarne Benjaminsen, journalist. Lill Friksen, redaksjonell medarbeider. Ivar Benjamin Østebø, journalist. Martin Kristiansen, konstituert redaktør.

LEKNES LIKTE IKKE å skulle bli styrt fra Svolvær. Nordlendingen er egenrådig. Abonnentene forlot. Amedia måtte snu, og høsten 2015 - rett før Avisa Lofoten kom på gata - snudde Lofot-Tidende. Lokalavisen skilte lag med storesøster Lofotposten. Egen nettavis, eget lokale på Leknes og egen ledelse.

Men det var ikke mye igjen av avisa: Fra 2014 til 2016 var omsetningen halvert, til 5,5 millioner kroner. Og et underskudd på 489.000 kroner.

På to år falt også opplaget fra 3.464 til 2.518.

Men staben har stått på, og nå er det mer optimisme, melder konstituert redaktør Martin Kristiansen i Lofot-Tidende.

- Framtida ser lysere ut nå, sier han.

- Men konkurransen er hard, og har rammet dere hardt?

- Det kan du si. Men jeg har bakgrunn fra Vesterålen, og der er og var det atskillig flere medier enn Lofoten. Det har kanskje heller vært litt for lite konkurranse her i regionen, sier Kristiansen.

Han er forholdsvis fersk i redaktørstolen, mens Karin P. Skarby er i permisjon, og har for øyeblikket ikke 100 prosent oversikt. Men når det ser lysere ut, så er det fordi også Lofot-Tidende opplever det mange andre lokalaviser nå klarer: God fart på brukerbetaling og dermed vekst i antall abonnenter.

Økonomien var også bedre i fjor, sier Kristiansen:

- Vi hadde gått i pluss, hvis vi ikke sørget for å bemanne opp litt i fjor høst. Da ansatte vi en lokal selger og en journalist til for å kunne satse. Det forteller jo at vi har ambisjoner, sier Kristiansen.

- Det hjelper i konkurransen på Leknes?

- Ja, det er klart. Samtidig - og uten å fornærme Avisa Lofoten - redaksjonelt sett har de vært litt for tynne. Nå forventer jeg kanskje mer konkurranse. Men den hardeste konkurrenten er Lofotposten, som er utrolig dyktige her i Vest-Lofoten.

- Dere konkurrerer med andre ord hardt mot en annen Amedia-avis?

- Ja, her er det ingen kjære mor! Lofot-Tidende skal ta tilbake markedsandeler som vi har tapt til Lofotposten, sier Kristiansen.

 

 

SÅ LANGT MYE MINUS over tallene, akkurat som Medier24 og Lofotposten meldte høsten 2017.

Tre av fire aviser gikk med underskudd i 2016, og de to på Leknes melder om det samme for 2017.

Men storesøster Lofotposten gjør det motsatt - både på opplag og økonomi: 

Etter 19 år på rad med nedgang, kunne avisa etter 2016 vise til økende opplagstall.

2016 endte med 1,7 millioner i pluss, og 2017 ble enda bedre, melder sjefredaktør og direktør Marianne Steffensen Kielland. Det siste året har kun kunnet utvide redaksjonen med ny kompetanse, blant annet på video.

Marianne Steffensen Kielland, ansvarlig redaktør og direktør i Lofotposten.

- Jeg tror også vi er en av få aviser som økte annonse­inntektene i fjor. Det betyr at vi har levert veldig godt, sier hun fornøyd. Kiellands dyktige kollega Christine Johansen Husjord ble også nylig kåret til «Årets salgssjef» i Amedia.

Men regionavisredaktøren tror ikke annonseinntektene vokser til himmels. Det er leserne som skal finansiere framtida til Lofotposten. Og det gjør de.

For det beregnede avisopplaget, som i gamle dager falt saktere enn virkeligheten, gjør nå det motsatte: Vokser senere enn den reelle veksten i abonnenter.

- Vi gikk ut av 2016 med netto 800 flere abonnenter enn året startet med. I 2017 fortsatte med veksten, med 500 flere betalende abonnenter. Det har vært helt nødvendig for oss å lykkes med brukerbetaling og etablere betalingsvilje, sier Steffensen Kielland.

 

OG KANSKJE ER det en fordel å være størst når konkurransen er hard. Det kan i hvert fall tallene tyde på. Men det er ikke noe hvileskjær, understreker redaktøren:

- Det er ingen tvil om at det skjerper oss at det er flere som er «på», og særlig når flere av dem satser digitalt.

- De fleste heier også på underdogsene, så vi forenter ikke så mange heiarop.

- Men flere av underdogsene deres har det ganske tøft. Er det plass til alle?

- Det er mange aviser i forhold til antall innbyggere. Jeg vil ikke spekulere i hvordan dette kommer til å gå, men jeg tror nok særlig annonsemarkedet kan bli tøft framover. Også for de små.

- Lofot-Tidende tapte stort på forsøket Amedia gjorde med felles nettavis og ledelse. Slapp dere unna?

- Vi tapte nok også en del på det. Det ble etablert et ganske sterkt fiendebilde mot Lofotposten og Svovær, som gjorde det ganske tøft, sier redaktøren.

Selv om kurven nå har snudd for Lofotposten, er det langt igjen til gamle høyder. Rundt årtusenskiftet hadde avisa et opplag på over 9000. For noen tiår tilbake, under gamle dagers lofotfiske, var dette hele kystens avis.

Den tid er nok forbi, understreker Marianne Steffensen Kielland. Bortsett fra samferdsel, regionpolitikk og store hendelser, så er dekningsområdet de seks kommunene i Lofoten.

- Men vi har ambisjoner om å fortsette å vokse, sier redaktøren.

- Til et opplag på over 6000? Sånn at pressestøtta blir borte?

- Vi vil jo selvsagt beholde flest mulig inntekter, men hvis vi mister pressestøtten fordi det går bra, er jo det positivt, slår hun fast.

- For å si det sånn - vi skal ikke nekte nye kunder å tegne abonnement fordi vi vil holde opplaget under 6000!

 

HVIS LESERNE HENGER med i geografien nå, så har vi etablert fiendebildene mellom vest og øst. To lokalaviser holder til på Leknes, hvor Lofotposten har lokalkontor. Regionavisen har hovedkontor i Svolvær.

Men her er det heller ikke fred å få. For 11 år siden etablerte Edd Meby ukesavisa Våganavisa, som raskt etablerte seg i regionsenteret og hadde på det meste et opplag på 2563 i 2013.

Men siden da har opplaget falt med noen hundre, omsetningen gått ned fra 7 til 6 millioner kroner - og 2016 endte med underskudd.

Og mens Avisa Lofoten etter bare to år bestemte seg for å sjøsette nettavisen, holder Våganavisa seg fortsatt kun til papir.

- Det blir spenennde å se om de kommer på nett, sier Lofotpostens redaktør Marianne Steffensen Kielland.

- Frykter du hardere digital konkurranse i regionsenteret?

- Nei, vi «frykter» ingenting. Konkurranse har Lofotposten levd med i mange år. Det er sunt og gjør oss bedre. Dessuten har vi vært på nett i 20 år, og har en solid posisjon.

 

 

Våganavisa kunne feire 10-årsjubileum høsten 2016.

OG VÅGANAVISA HAR foreløpig ingen planer om å bli digitale, slår daglig leder Christian Krüger Enge fast. Han tok over som daglig leder da Edd Meby ga seg i 2016, mens Mari Rokkan er redaktør.

- Inntil videre fortsetter Våganavisa med dagens strategi, kun på papir, sier Krüger Enge.

- Men vi har god dialog med Avisa Lofoten, og følger spent med på deres nettsatsing, legger han til.

Mens de to Amedia-avisene begge konkurrerer mot Avisa Lofoten, er lokalt eide Våganavisa ingen direkte konkurrent - siden de dekker hver sin del av regionen. Det betyr at de har noe samarbeid, som to selvstendige aviser.

Og det er kanskje ikke noen akutt hast for Våganavisa å satse digitalt. Det går fortsatt godt på papir, mener de:

- 2017 ble et godt år økonomisk, med pluss i regnskapet, sier Krüger Enge.

Ny kaptein på laget gir også tro på framtida: Tidligere markedssjef Anders Kristoffersen kommer nå tilbake som daglig leder. Det skal gi ny fart i annonsemarkedet.

Men det ble nok et år med nedgang i opplagstallet. Det betyr imidlertid ikke noen stor endring i strategien:

- Våganavisa har fremdeles en solid posisjon som lokalavis for Vågan kommune - og vil fortsette å jobbe hardt i 2018 for å være relevant og interessant for våre lesere og annonsører, sier Christian Krüger Enge.

 

-

Powered by Labrador CMS