Lokalavisa som lykkes på Facebook: I fjor kom 41,8 prosent av trafikken fra sosiale medier

Nå har leserbilder og engasjement gjort Fanaposten til «størst av de små» i Hordaland på Facebook.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over to år gammel.

I romjula feiret lokalavisa Fanaposten sin sterke posisjon på Facebook:

Nå er avisa den «største av de små» i Hordaland, bak Bergens Tidende, Bergensavisen og den kristne avisa Dagen, som har hovedkontor i Bergen.

På tampen av fjoråret passerte Fanaposten lokalavisa Vestnytt, og har siden fortsatt veksten. Mandag morgen har Fanapostens Facebook-side 7002 «likes».

Dette kan vi lese om på Fanaposten.no, med en fyldig statistikk over fylkets medier på Facebook.

Vel så interessant som posisjonen og antall likes, er hva Facebook gir lokalavisa av trafikk. Det er betydelig, forteller redaktør Ståle Melhus til egen avis:

- Facebook er vår viktigste kilde til trafikk på Fanaposten.no, og tallenes tale sier tydelig hvor viktig dette er:

- 41,8 prosent av trafikken på Fanaposten.no i 2015 kommer fra sosiale medier, der Facebook er soleklart størst, forteller redaktør Ståle Melhus.

En av «hemmelighetene» bak bykset er satsing på leserbilder, videoer og andre saker gjennom hele døgnet.

Powered by Labrador CMS