Fredag feiret vi 2-årsdagen med kake sammen med kontorfellesskapets kolleger i Oslo Media House, som vi nå forlater for å flytte til TU Media i Grensen. Med fyrstikker - redaktør Gard L. Michalsen, til høyre for ham - journalist og vaktsjef Erik Waatland.

Gards blogg:

Lørdag var det 2 år siden Medier24 kom til verden. Tusen takk til våre snart 45.000 lesere, for at dere har vært med oss på reisen!

KOMMENTAR: Vi legger snart bak oss et 2016 med både overskudd og trafikkvekst. I høst med et snitt på 42.500 unike brukere hver uke. Og et godt grunnlag for å levere enda bedre neste år.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Onsdag 17. desember 2014 syntes undertegnede det var en god idé å lansere en ny nettavis.

Da hadde jeg nettopp fått ideen, og brukt helga til å sette opp en slags side i Wordpress.

Den siden holdt Medier24 gående fram til for noen uker siden, da vi gikk over på Neo, publiseringsløsningen fra TU Media. Nok et viktig skritt på veien framover.

Av mange, gjennom disse to åra.


...og akkurat DER må være et perfekt tidspunkt å lansere Medier24.com! Hva da, sa du? Rett og slett en ny nettavis for...

Posted by Medier24 on 17. desember 2014

 

OPPSKRIFTEN OG IDEEN var i grunn ikke veldig gjennomtenkt. Den var tvert i mot ganske enkel.

Men kanskje nettopp derfor har det gått bra.

Ambisjonen var å være mye til stede og skrive mange saker, men kanskje viktigere:

Velge bort enda flere.  

Ved å prioritere de riktige sakene kunne også en liten nettavis bygge relevans, posisjon og målgruppe.

Når posisjonen var der, kunne Medier24 prøve å kapitalisere i annonsemarkedet. Først og fremst på stillingsmarkedet.

Takket være mer digitale og lesevennlige annonser, kombinert med bruk av sosiale medier, har Medier24 klart å spise seg godt inn i det markedet.

 

SLIK KAN SELSKAPET snart legge bak seg et 2016 med noe over 1,6 millioner kroner i omsetning. Og det ser ut til at vi skal avrunde året med et lite, men pent overskudd.

Resten av pengene har vi brukt på å finansiere god journalistikk. Gjennom egne saker, noe byråstoff, frilansere og spaltister, sistnevnte delvis finansiert av Fritt Ord.

Og så fra høsten 2016 økte Medier24 fra én til to, med Erik Waatland som meget engasjert, produktiv og dyktig journalist og vaktsjef.

I løpet av året har vi også fått inn EnerWE-gründer Chul Christian Aamodt på eiersiden, med 10 prosent gjennom Screensailor AS. Og TU Media AS (Teknisk Ukeblad) med like stor eierandel.

Vi holder nå også på å flytte inn til Teknisk Ukeblad sine nye lokaler i Grensen, men uten å miste oss selv, engasjementet eller oppstartsånden. Og når vi nå forlater Oslo Media House i Skippergata, skylder vi kontorfellesskapet en stor takk for oss, for gode lokaler, kolleger, samtaler og diskusjoner.

Medier24 har siden i fjor høst også samarbeidet godt med Aftenposten, og leverer så ofte vi kan saker som også er aktuelle for dem. 


Møtte på hele M24-redaksjonen, med flyttelass! Jepp, nå flytter de inn hos oss på TU Media HQ. Velkommen, Gard og Erik :)

Posted by Eirik Helland Urke on 16. desember 2016

 

DET ER GOD JOURNALISTIKK som er forretningsmodellen, med en kombinasjon av kvalitet og kvantitet. Derfor er det viktigere med tre gode saker som leses av mange faste lesere, enn en «lett» sak som får viral trafikk.

Det er nettopp disse leserne, dere som følger oss fast, vi sender en stor takk til på denne dagen. Vi hadde aldri vært her i dag uten dere.

Og når trafikken jevnt og trutt øker til stabilt høyere nivå, i kombinasjon med noen trafikktopper, er vi fornøyde.

En dobling av bemanningen høsten 2016 har gitt nettopp det som resultat:

  • Siden skolestart (fra og med uke 33) og til og med forrige uke, har Medier24 et snitt på 42.546 unike brukere hver uke.
  • I oktober, november og desember har vi ingen uker hvor Medier24 har færre enn 35.000 unike brukere. Det er kanskje det aller viktigste.

 

 

ALLE DISSE TALLENE er norsk trafikk, målt gjennom TNS Gallup, som en hver kan sjekke på TNSlistene.no. Dessverre har ingen av våre konkurrenter offisielle trafikktall, slik at lesere, kilder, intervjuobjekter og annonsører kan sammenligne.

Utad har vi tidligere bare anslått trafikken, tildels gjennom åpne analyseverktøy på nett.

Men fagbladet Journalisten forteller samtidig selv om sine trafikktall i sin informasjonspakke overfor potensielle annonsører.

Og i seneste utgave av denne informasjonen, omtaler nettstedet seg med et snitt på 34.000 unike brukere hver uke.

Dette er for ordens skyld ikke offisielle tall, så vi kan ikke gå god for at de er så gode eller direkte sammenlignbare.

Men hvis vi nå skal regne dem for å være riktige, så betyr det at Medier24 nå har 25 prosent flere lesere enn Journalisten, med vårt snitt på 42.500 unike brukere.

 

DET ER EN FIN milepæl, men samtidig skal vi ikke bruke veldig mye tid på «konkurrentene».

Vi kommer heller ikke til å snakke så mye om dem.

All den tid vi ikke anser noen som våre konkurrenter.

Ikke fordi vi mener at vi er bedre - heldigvis er det veldig mye god journalistikk fra både Journalisten, Kampanje, Etterbørs og andre.

Men det handler om at vi skal skape noe nytt, og være noe annet.

Der vi hele tida utfordrer oss selv til å være bedre enn det vi var i går.

For det vi gjorde da, er ikke godt nok for i morgen.

Og vi har allerede begynt å planlegge et offensivt 2017.

 

Powered by Labrador CMS