Love Island
Nent
«Love Island» mistet mer enn hver fjerde seer fra premieren til finalen
Hadde 33.000 færre seere enn på premieren. Totalt fikk 81.000 mennesker med seg torsdagens Love Island-finale.
Nordic Entertainment Group (NENT) opplyser til Medier24 at TV3-programmet Love Island sin finale hadde 81 000 seere lineært på TV3 torsdag kveld.
– Det betyr nesten 20 prosent (19,7 %) kommersiell andel i sendetidspunktet. I tillegg så cirka 26 000 Love Island på Viafree og programmet holder fremdeles stand som det mest sette norske programmet på Viaplay i hele Norden, skriver Line Vee Hanum, kommunikasjonsdirektør i NENT.
På premieren i slutten av august hadde programmet 114.000 linære seere i snitt. Det betyr at de har mistet 28,95 prosent av seerne siden den gang.
– Skulle aldri være et skandaleprogram
På Viafree hadde programmet cirka 25.000 seere etter premieren. Vee Henum understreker at digitale seertall vil øke i løpet av uka.
– Alt i alt har vi i snitt hatt 100.000 seere på våre gratisplattformer. Det er et greit tall med tanke på hvor mange episoder det er i uka, sier Vee Hanum til Medier24.
På spørsmål om konseptet har vært litt tamt sammenlignet med for eksempel TV Norge sitt program «Ex on the beach», svarer Vee Hanum:
– Det er et helt annet format. Love Island har ikke vært meningen å være et skandaleprogram. Driveren har vært kjærlighet. Det har vært viktigere å få folk til finne hver andre. Så kan man si at castingen har vært så bra at de fant hverandre ganske tidlig, sier hun.
– Har NENT her en potensiell sidebusiness som matchmakere?
– Kanskje det, svarer Vee Hanum og ler.
Vee Henum kan verken bekrefte eller avkrefte om det kommer en ny sesong av Love Island.
– Vi gjør alltid evalueringer på hva som har fungert bra og ikke bra. Det er fast prosedyre når vi lager nye sesonger av et konsept.