Madeleine og kollegene droppet dillet, løftet innholdet og styrket meningene. Det har gitt Kamille 36 prosent leservekst
(Bilde: Kristine Lindebø)

Madeleine og kollegene droppet dillet, løftet innholdet og styrket meningene. Det har gitt Kamille 36 prosent leservekst

- Om ti år skal vi være landets største medie for kvinner!

  • Endret

– For ett år siden hadde vi aldri trodd vi skulle være her vi er i dag. Det er utrolig gøy! 

Madeleine Strand (32) sitter i Egmonts lokaler i Nydalen i Oslo og stråler når hun snakker om de ferske lesertallene.

Kamille-redaktøren kunne nesten ikke tro det da hun så leserøkningen på 36 prosent.

Fra 113.000 til 150.000 lesere.

Var det virkelig sant? Det hadde vært tøft en stund, med bare røde tall å se. Sånn har det vært i magasinbransjen i lange tider, og Strand og kollegaene hadde ikke visst helt hva de skulle gjøre.

– Noen ganger kan det virke som at uansett hva vi gjør, så går det bare nedover. Da er det desto morsommere når det snur, og begynner og gå bra! Det gjør at vi ser at det er mulig, sier Strand.

 

Madeleine Strand har vært nesten hele karrieren i Egmont - og er nå redaktør for både Kamille, Det Nye og flere blader.
Madeleine Strand har vært nesten hele karrieren i Egmont - og er nå redaktør for både Kamille, Det Nye og flere blader. Foto: Kristine Lindebø

«Kuttet ut stæsj»

For ett års tid siden bestemte hun og resten av den lille Kamille-redaksjonen seg for å gi leserne enda mer av det de satte pris på, aller viktigst gode leseropplevelser.

Siden da har de rendyrket bladets identitet, gjort det enda mer ekte og enda mer gjenkjennelig. 

Foto: Kristine Lindebø

I praksis betyr det at de har satset for fullt på gode reportasjer som leserne kan kjenne seg igjen i, kuttet ned saker som viser polerte og uoppnåelige idealer, og ikke minst kuttet ut å selge blader ved å legge ved all slags «stjæsj».

– Jeg vil helst ikke selge mascara og juglete solbriller, jeg vil selge innhold! Skal vi legge noe ved bladet, er det bedre med mer lesestoff, sier Strand. Hun mener mange såkalte «dameblader» hadde hatt godt av å ta seg selv litt mindre høytidelig.

– Bladene trenger mye mer selvironi! Når vi snakker om de nye motetrendene handler det ikke om liv og død, vi må heller omtale det med litt snert og humor. Vi vil at leserne skal bli inspirert uten å samtidig få dårlig selvfølelse, sier hun.

 

Lettvektere

En selvfølge vil kanskje mange tenke, men Kamille har et mål om å være annerledes enn andre «dameblader». Som en del av denne kategorien i magasinhyllene blir en ofte stempla som lett og overfladisk, mener Strand. 

– Jeg er redd den overordnede grunnen er at damer dessverre ofte blir sett på som lettvektere, og da følger damebladene med i den pakken. Slik er det ikke, sier hun.

Kamilles motto er «God nok som du er», men Strand tror det kan ha vært perioder der det ikke har vært like innarbeidet i alt de har laget.

Nå har de tatt det tilbake ved å skrive om kvinner som tar sjanser, går på trynet og reiser seg igjen. De vi inspirere kvinner til å nyte øyeblikkene i livet, ta kontroll over tilværelsen og til å ha det moro.

Redaksjonen har jobbet for å løfte fram kvinner fra alle lag i samfunnet. Hele spekteret har prydet forsiden på bladet, fra 38 år gamle Heidi Solberg, som stod fram og fortalte om livet som langtidssykemeldt og avhengig av Nav, til statsminister Erna Solberg kort tid etter. 

– Vi vil fortelle historier som kan gjøre en forskjell, som gjør inntrykk, og som vekker følelser og refleksjoner. Om damer som må ta vanskelige valg som kan være og tøffe å stå i, som viser et tabu i samfunnet.

- Når du får høre hva de har å si er det lettere å forstå hvorfor de har tatt de valgene de har tatt, og lettere å kjenne seg igjen i situasjonen.

Redaktøren vil at Kamille skal ha en enda tydeligere rolle, og det første stedet norske kvinner søker for litt egentid med inspirasjon og godt innhold:

– Om ti år er Kamille Norges udiskutabelt største medie for kvinner. Vi leverer personalisert innhold til leserne våre – der de er, uansett hvilken retning mediebruken vår tar, hvilke nye duppedingser og type kommunikasjon vi tar i bruk.

 

Bra lesere

Kamille får stadig e-post fra leserne om at de er glade for at de forteller de gode historiene., forteller Strand. Nylig arrangerte magasinet en Kamille-weekend på Geilo, der 400 lesere fikk oppleve Kamilles innhold live, med foredrag, trening, kurs og aktiviteter. 

– Det var utrolig gøy å møte leserne på denne måten! 

– Hvem er den typiske Kamille-leseren 

– Hun er typisk en dame som har slått seg litt til ro, kanskje har hun barn i skolealder, men langt fra alle leserne våre har barn. Hun er en sprek dame med bein i nesa, som følger med på hva som skjer. Jeg syns hun er en innmari bra dame!, sier Strand. 

– Jeg identifiserer meg også veldig med henne. Det gjør nok hele redaksjonen, selv om vi er veldig forskjellige.

Madeleine Strand har vært i Egmont i ti år nå, og som redaktør for Kamille i tilsammen to år. Samtidig er hun også redaktør for Det Nye, Ditt Bryllup og Shape Up.

Før hun ville bli journalist drømte hun om å studere på Westerdals og bli Art Director i reklamebransjen.

– Jeg tror jeg bare så vidt hadde hørt om Westerdals, og syns det hørtes ut som det kuleste stedet å studere, ler hun.

 

JOURNALISTSTUDENT: Bakerst og nesten helt til høyre finner vi Madeleine Dahl, nå Strand. Bildet er fra en tidligere bildeserie til 30-årsjubileet for studiet.  
JOURNALISTSTUDENT: Bakerst og nesten helt til høyre finner vi Madeleine Dahl, nå Strand. Bildet er fra en tidligere bildeserie til 30-årsjubileet for studiet. 

Involverende og ydmyk

På denne tiden gikk hun på Medier og kommunikasjon på Sogn videregående skole, der hun oppdaget at det var mye mer givende å jobbe redaksjonelt enn med reklame.

Veien til redaktørjobben startet på journalistikkutdanninga ved Høgskolen i Bodø i 2004-2005, videre til et vikariat i VG helg, før hun fikk fast jobb som journalist i Det Nye.

– Hvordan er du som sjef?

– Å, nei, det må du spørre de andre om!, ler Strand, og syns det er litt vanskelig å svare på akkurat det uten hjelp fra resten av redaksjonen. 

– Jeg er ikke veldig autoritær i hvert fall, ikke den stereotype, strenge sjefen som går rundt på kontoret i høye hæler. Nei, jeg tror jeg er involverende og ydmyk.

Det var da hun ble redaksjonssjef i Det Nye, og plutselig ble sjefen til vennene sine, at hun måtte finne ut hvilken ledertype hun skulle være. I begynnelsen ønsket hun å bevise at hun var god nok for jobben. 

– Jeg prøvde hardt å være selvsikker og alltid vite svaret på alt jeg ble spurt om. Jeg skjønte heldigvis ganske fort at det dummeste jeg kunne begynne med var å prøve å vise at jeg var best. Det er mye bedre å være ydmyk og høre hva andre har å si. Man trenger jo innputt fra andre for å komme fram til riktig avgjørelse. 

De andre er en annen grunn til at det har gått så bra med Kamille i det siste, ifølge Strand. Den lille Kamille-redaksjonen består av fire personer fordelt på 3,5 årsverk, og jobber utrolig godt sammen, mener redaktøren.

Foto: Kristine Lindebø

– Når vi er så få betyr det at de som faktisk er her må være helt topp. Teamet er kjempeviktig, og det sitter veldig bra nå!

 

Ser lyset

Dagene er hektiske, hvor Strand ofte løper fra møte til møte i de fire forskjellige magasinene hun leder. Som regel får hun dratt hjem før klokka fire, til ektemannen Christian Strand og deres to barn på to og tre år.

– Så tar jeg heller opp laptop-en en times tid igjen om kvelden, når barna har lagt seg. Det er en «lifesaver» å kunne gjøre det. Det er litt dobbeltmoral, for jeg vil helst koble av hjemme, men vil heller ha tid til barna når de er våkne. Da er det viktig å logge helt av når man faktisk logger av!

– Hva gjør du når du skal slappe av?

– Jeg vil jo helst si sånn «være med familien og kose meg sammen med de» men det er ikke helt avslapping akkurat i denne fasen, sier hun. 

Strand tenker seg om.

– Jeg var på kurs i København nå nettopp, da følte jeg at jeg kunne slappe av. Men jeg håper jo ikke det er så lenge igjen før jeg kan slappe godt av med familien også. Jeg ser lyset!, smiler hun.

Til toppen