PFU-leder Alf Bjarne Johnsen og generalsekretær Elin Floberghagen i Norsk Presseforbund under PFU-møtet 27. februar 2019.

Bonytt felt i PFU: Ville beklage feil på Instagram, men utvalget mener det ikke holder

Interiørmagasinet felt i PFU for artikkelen «Et anstrøk av jul». Burde beklaget i samme magasin, og vist mer åpenhet.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

I dag behandlet Pressens Faglige Utvalg (PFU) en klage fra en privatperson mot interiørtidsmagasinet Bonytt for artikkelen «Et anstrøk av jul», som ble publisert i slutten av 2018.

Magasinet har brutt Vær varsom-plakaten på to punkter, kom PFU fram til.

- Et samstemt PFU har konkludert med at Bonytt har brutt punktene 2.3 og 4.13 i Vær varsom-plakaten, sa PFU-leder Alf Bjarne Johnsen onsdag.

Klager, som selv driver en interiørbutikk, hadde klagd inn reportasjen for det hun mente var brudd på syv punkter i Vær varsom-plakaten (2.1, 2.2, 2.3, 2.4, 2.6, 2.7 og 2.8 se fakta).

Men hun ble bare delvis hørt da sekretariatet kom med sin innstilling, for de mente at det var grunnlag for brudd på 2.2 og 4.13 i VVP.

Dette ble derimot endret i utvalget til å bli brudd på 2.3 og 4.13.

Mente det var dobbeltrolle

Bakgrunnen for klagen er at det i en bildetekst i reportasjen ble det opplyst at et teppe var fra lazydays.no. Klager er eier av interiørbutikken Maison Malou AS. Hun opplyser at det avbildede teppet er fra hennes butikk, og at lazydays.no er butikken til stylisten i reportasjen.

«Slik klager ser det, har stylisten opptrådt i en dobbeltrolle ved å jobbe som stylist og reklamere for egen butikk. Når teppet i tillegg ikke er fra stylistens butikk, mener klager at Bonytt har brutt flere av punktene i Vær Varsom-plakaten (VVP) om journalistisk integritet og troverdighet. Etter klagers mening skulle Bonytt også rettet feilen», heter det i klagen.

I sitt tilsvar til klagen skrev Bonytt at redaksjonen var klar over at det ble henvist til stylistens egen nettside og at de ikke har noen grunn til at å tro at informasjonen var uriktig.

Redaksjonen har i etterkant av behandlingen beklaget overfor klager, men har vurdert det som uriktig å publisere en beklagelse, fordi opplysningene om produktene er ment som leserservice, ikke tekstreklame.

«Slik Bonytt ser det, var feilen heller ikke til ulempe for leseren. Bonytt opplyser likevel å ha tilbudt klager å rette opp gjennom en Instagram-post med bilde og korrekt kreditering», heter det i klagen.

Pressens Faglige Utvalg mente det ikke holdt at man legger ut en beklagelse på Instagram, men at man må rette i publikasjonen hvor feilen ble gjort.

Powered by Labrador CMS