Magasiner og ukeblad står fortsatt sterkt og flere får mange nye lesere. Sjekk alle tallene her

LESERTALL: Det Nye Shape up øker med hele 58 prosent. Se og Hør er igjen størst.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Torsdag ble høstens ferske lesertall for både aviser, ukeblad og magasiner offentliggjort.

Og: Det er ikke like dyster lesing for magasinbransjen som for avisene, viser tallene.

Magasinlesingen har økt med 1,9 prosent det siste året, melder Mediebedriftenes Landsforening.

- Hele 40 av MBLs 62 medlemsblader, har leservekst. Det er gruppene "helse/livsstil/sunnhet" og "kvinner" som øker mest, skriver MBL i en pressemelding.

- Papiret står fortsatt sterkt for magasinene. Dette viser at de har en tydelig kontrakt med sine lesere, sier administrerende direktør i MBL, Randi S. Øgrey.

Saken fortsetter under grafen!

Slik er utviklingen for magasiner og ukeblad:

(Kilder: TNS Gallup og Mediebedriftenes Landsforening. Grafikken er lånt fra MBL. Alle tall i hele 1000.)

Se nederst i saken for tabell som viser utviklingen fra 2014 til 15!

Magasinene er delt inn i 16 bladgrupper, 7 av gruppene har fremgang. Størst fremgang har helse- og livsstilsbladene. Kvinnebladene og fagbladene kan også vise til solid vekst. Vekst finner vi også for matbladene.

Størst tilbakegang har gruppene "innsikt/økonomi" og "tegneserie/ung".

Se & Hørs tirsdagsutgave er igjen størst, med over en halv million lesere. Noen av de tradisjonelle ukebladene, som henvender seg til brede lesergrupper, har også leservekst. Dette gjelder blant annet. Allers, Her & Nå, Hjemmet og Se & Hør-tirsdag.

Og det gjør naturlig nok Aller-konsernet fornøyd. I en melding sier forlagsredaktør Ellen Arnstad:

- Se og Hør er Norges mest leste ukeblad igjen, med over 515 000 ukentlige lesere på tirsdag. Det gleder oss stort! At de andre ukebladene og magasinene i Aller gjør det så bra, varmer også mitt redaktørhjerte, sier Ellen Arnstad som er ansvarlig for alle merkevarene på print i Aller Media.

Egmont Publishing er også fornøyd med utviklingen, og skriver i en melding at Hjemmet og Vi Menn har størst fremgang av de største bladene.

Men aller størst økning har Det Nye Shape Up, som øker med hele 58 prosent på netto lesertall.

- Det er svært positivt å få bekreftet at våre merkevarer leses og brukes av stadig flere. Når våre lesertall øker eller er stabile, er det fordi våre blader og magasiner er attraktive og tilstede i lesernes hverdag. I tillegg jobber vi aktivt med at våre digitale plattformer er så tilpasset våre målgrupper som mulig, sier Espen Asheim, administrerende direktør i Egmont Publishing.

En annen artig økning å merke seg er Lunch, som for første gang er med i målingen. Tegneserien entrer målingen med et nettotall på hele 198.000 lesere. Bruttotallet (GEP) er på hele 587.000, og forteller at Lunch-leserne leser både neste hele bladet - og de leser det i snitt 3,5 ganger.

Utviklingen fra 2014 til 15 for magasiner og ukeblad

(Kilder: TNS Gallup og Mediebedriftenes Landsforening. Alle tall i hele 1000.)

Interiørmagasinet 189 134 55
Costume 156 118 38
Det Nye ShapeUp 103 65 38
Tara 173 136 37
KK 182 148 34
Det Nye 197 170 27
Hjemmet 496 469 27
COOP Medlem 1048 1022 26
Hyttemagasinet 110 84 26
Tidskriftet Sykepleien 146 120 26
Vagabond 88 62 26
Vi Menn 321 295 26
BoligPluss 145 121 24
Aktiv Trening 78 56 22
Bonytt 251 229 22
Båt (Vi Menn Båt) 153 131 22
Bil 141 121 20
Her & Nå 286 266 20
Hytteliv 189 169 20
Lev Landlig 123 103 20
National Geographic Norge 279 260 19
Autofil 127 109 18
Bondebladet 127 109 18
ELLE 146 128 18
Kamille 134 116 18
KK Living 76 58 18
Maison Interiør 97 79 18
Aftenposten Innsikt 267 250 17
Båtmagasinet 128 111 17
Norsk Landbruk 64 47 17
Allers 248 234 14
Finansavisen MOTOR 98 85 13
Tara Smak 95 82 13
UTE 69 56 13
Mat fra Norge 117 106 11
Vi over 60 315 304 11
BoligDrøm 120 110 10
Jakt 87 77 10
Rom123 138 128 10
Se og Hør Tirsdag 515 506 9
Stella 77 68 9
BabyDrøm 24 16 8
Bil Top Gear (Vi Menn Bil Top Gear) 166 158 8
Henne 79 71 8
Dagens Næringsliv D2 240 233 7
Maison Mat & Vin 101 94 7
Reiselyst 80 73 7
Vakre Hjem & Interiør 107 101 6
Norsk Golf 97 92 5
Jakt & Fiske 230 227 3
Norsk Ukeblad 264 261 3
Traktor 42 40 2
På TV 133 132 1
Villmarksliv 152 151 1
Terrengsykkel 45 45 0
Ukeavisen Ledelse 43 43 0
Alt om fiske 83 84 -1
Bo Bedre 153 154 -1
i Form 152 153 -1
Julia 48 51 -3
Se og Hør Extra 221 224 -3
Fri Flyt - Skimagasin 79 83 -4
Hjemme-PC 74 78 -4
Vi med hund 43 48 -5
DAGBLADET Magasinet 509 517 -8
Familien 307 315 -8
Kapital 173 181 -8
Donald Duck & Co 348 358 -10
TV-guiden Programbladet 75 85 -10
Illustrert Vitenskap 497 508 -11
Foreldre & Barn 78 90 -12
Jeger Hund & Våpen 75 87 -12
Tegneseriebladet BILLY 126 141 -15
Aftenposten A-Magasinet 708 724 -16
Teknisk Ukeblad 286 302 -16
Hus&Bolig 245 262 -17
VG Helg 684 703 -19
Mann 70 90 -20
Fjell og Vidde 351 374 -23
Gjør Det Selv 109 133 -24
ToppGirl 93 117 -24
Aftenposten K 109 139 -30
Tegneseriebladet Nemi 215 247 -32
Tegneseriebladet PONDUS 488 535 -47
Dine Penger 187 246 -59
Vi i Villa 891 953 -62
NAF-magasinet Motor 775 855 -80

Powered by Labrador CMS