Med under ett år til OL overtok Eirik Koren (38) som sportsdirektør i Discovery.
Med under ett år til OL overtok Eirik Koren (38) som sportsdirektør i Discovery. (Foto: Berit Roald / Scanpix)

Helgepraten:

De fryktet is i rubben og null gull. Nå kan Eirik Koren & co juble for tidenes beste OL og eventyrlige seertall

- Vi har fått være med å skape nye olympiske helter. Det er selvsagt fantastisk, sier sportsdirektør Eirik Koren i Discovery.

- Høydepunkt? Det har vært så mange...!

- Utformedaljene må jeg nevne. Ragnhild Mowinckel. Og siden jeg har vokst opp ved siden av en skøytebane i Holmestrand, må vi snakke om Håvard Lorentzen og lagtempoen. Hegstad Krüger, Klæbo...

Sånn går det når vi spør sportsdirektør Eirik Koren (38) i Discovery om å oppsummere de siste to ukene med olympiske leker.

Et OL som har gått over all forventning:

Med to dager igjen har Norge tatt 13 gull. Vi har forlengst slått vår egen rekord på 24 medaljer fra Lillehammer og Sotsji.

Med et alpin-bronse natt til lørdag har vi med 38 medaljer gått forbi antallet USA tok i Vancouver for åtte år siden.

Og fortsatt gjenstår det to dager.

- Blir det 15 gull?

Discoverys sportsdirektør Eirik Koren i Sør-Korea forrige uke - her sammen med mediesjef Hanne McBride (t.v.) og administrerende direktør Tine Austvoll Jensen.

- Hehe, vi får se. Jeg hadde håpt på et gull fredag. Vi har fortsatt noen gode muligheter. Og det hadde selvsagt vært fantastisk om Marit Bjørgen kunne krone OL-karrieren med gull på 3-mila søndag!

 

NÅR VI SNAKKER med Eirik fredag formiddag er han på Økern i Oslo, hos produksjonsselskapet NEP. Mandag kom han hjem fra Sør-Korea, etter å ha vært der første del av lekene. Det har vært noen travle uker, og det har vært noen travle måneder før det.

Spoler vi ett år tilbake var det lite som tydet på at Koren skulle være sportsdirektør og lede Discoverys storsatsing i 2018. For ikke å si fire år tilbake:

Da var 34-åringen Eirik Koren på plass i Sotsji som innleid kommentator på kortbaneløp for TV 2. Fire år senere er han sjef for hele greia hos konkurrenten.

- Kunne du se for deg i Sotsji på at du skulle være sportsdirektør med OL-rettigheter om fire år?

- Nei, definitivt ikke! Den gang visste vi jo ikke en gang at Discovery skulle ha rettighetene. Du kan si at det har skjedd mye på disse årene, oppsummerer Koren.

Riktignok kom han til Discovery rett etter OL i Sotsji, for å jobbe med relansering av Eurosport. Da fra PR-jobb i Apeland. Før det var Koren kommunikasjonssjef i Pfizer og han har hatt en lignende jobb i Kreab Gavin Anderson. Men sportsjournalistikken ligger i blodet: Fra 2001 til 2007 jobbet han i NRK Sport.

 

I 2017 VISSTE DISCOVERY at de skulle ha OL. Men rett før oppløpet inn mot mesterskapet «strømmet sjefene ut», som Medier24 skrev i profilintervjuet med Tine Austvoll Jensen i januar.

Blant dem som forlot var administrerende direktør Harald Strømme, sportsdirektør Jan-Erik Aalbu og OL-prosjektleder Mads Yngve Storvik. Eirik Koren var en av de mange som på kort tid fikk mer ansvar. Han ble konstituert sportsdirektør i fjor sommer og fast fra nyttår.

- Var du bekymret da sjefene forsvant, en etter en?

- Nei, jeg har aldri vært stresset for det. Mads, Jan-Erik og alle andre har vært veldig flinke og gjort mye bra.

- Men når noe skjer, kan man velge å ta en mulighet når den kommer. Og det valgte jeg å gjøre.

Akkurat det kan ha vært et riktig valg. Det har jo gått ganske bra. Men sportsdirektøren vil ydmykt dele ansvaret og æren:

- Dette er en jobb som veldig mange har delt på. Prosjektleder Frode Martnes har hatt full kontroll hele veien. Og dette har ikke vært noe bare sporten har jobbet med, alle avdelinger har vært involvert.

- En annen ting som skiller vår produksjon litt fra NRK og TV 2 er også at vi ikke har gjort så mye inhouse. Vi har samarbeidet med eksterne selskaper som NEP, Monday og Concorde - vanvittig dyktige leverandører alle sammen.

 

Foto: Berit Roald / Scanpix

DE SKULLE GI det norske folk «tidenes beste OL». Det er store ambisjoner. Det krever mye. Og når vi snakker om idrett: Det hjelper ikke om produksjonen er aldri så god, hvis resultatene uteblir.

Sportsdirektør Eirik Koren har vært med på flere OL. Han var der med NRK i 2006 da Norge reiste hjem fra Torino med 2 gull. Det kunne blitt et slikt mareritt.

Men det ble et to uker langt eventyr.

- Hvor mye betyr de sportslige resultatene for deres suksess?

- Det har selvsagt veldig mye å si. Gode prestasjoner og medaljer skaper økt interesse. Det vi kan gjøre er å lage så gode sendinger som mulig utfra forutsetningene. Vi kan ikke hjelpe Klæbo til å gå raskere, men vi kan formidle det på en så god måte som mulig.

Kombinasjonen av erfaring og talent har gitt mange medaljer i OL. Her fra langrenndamenes stafett. Foto: Terje Pedersen / Scanpix

- Men ja: Resultatene er viktige for å skape den ekstra entusiasmen, som vi har sett de siste to ukene. Det er selvsagt aller morsomst å jobbe da!

Og det har ikke bare blitt forventet jubel og gullmedaljer som bestilt.

OL 2018 har kanskje mer enn vanlig blitt til et voldsomt generasjonsskifte for norsk vinteridrett.

Foruten Aksel Lund Svindals historiske utfor, så har de inviduelle gullmedaljene gått til nye navn som Haga, Hegstad Krüger, Klæbo, Lorentzen, Lundby, Bø og Braaten - utøvere født godt ut på 90-tallet som har mange gode år og flere mesterskaper foran seg.

- Dere har skapt nye stjerner?

- Vi har i hvert fall fått lov å formidle det øyeblikket de «breaket» i olympisk sammenheng. De starter sin olympiske karriere på våre kanaler, og vi har fått være med å skape noen nye, olympiske helter. Det er selvsagt fantastisk.

 

SEERTALLENE HAR OGSÅ vært fantastiske. Øvelser midt på natta, før frokost og i matpausen på jobb var ikke det enkleste å tilby nordmenn i mørketida. Discovery har også slitt litt med å måle seere på tvers av alle plattformer, strømmetjenester og TV.

Men at seerne har vært mange, er det ingen tvil om:

Over 1 million så damenes langrennsstafett forrige helg på «lineært TV». Midt i arbeidstida denne uka fikk 900.000 med seg Klæbo og Sundby vinne lagsprinten.

Minst like imponerende er markedsandelen. På flere av øvelsene har den vært på over 90 prosent. Det vil si at nesten alle som så på TV da, så på TVNorge.

Og for en internasjonal TV-gigant som Discovery, må det framstår som ganske unikt. Få land i verden samles hele folket på denne måten i to uker.

- Dere har markedsandeler som Nord-Korea kunne vært stolte av. Hva sier Discovery når de ser tallene?

- Hehe, nå kjenner ikke jeg så godt til nordnoreansk TV, altså. Og med forbehold for at jeg ikke har full oversikt: Jeg kjenner ikke noen markeder i Discovery-sammenheng hvor de har slike andeler. Så vi får selvsagt veldig gode tilbakemeldinger, sier Koren.

 

LITT KLAGING HAR det vært. Selv om TV 2 hadde både Sotsji 2014 og Rio 2016, glemmer nordmenn fort, vi husker gjerne gamle dager best: For noen var det uvant med reklame fra OL. Eurosport Player har også hakket litt.

Men innholdet i sendingene har vært gode. Det har vært vintersport til å kjenne igjen: Gode kommentatorer, eksperter og intervjuer.

- Mens TV 2 kanskje prøvde å gjøre noe annerledes, har dere minnet mer om NRK igjen?

- Jeg vet ikke om vi har lignet «mer på NRK», vi har også valgt å gjøre det på vår måte uavhengig av andre. Men jeg tror det er viktig at folk også kjenner seg igjen.

- For eksempel bestemte vi oss tidlig for at vi skulle forklare alt som skjedde gjennom analyse og ekspertise. Vi ville ikke ha noen lettvinte kommentarer som snakket i overskrifter, men presentere sterke, faglige eksperter som kan gi seerne innsikt, sier Koren.

Noen store og små tabber har det blitt. Den største var da TVNorge gikk til reklame akkurat da skiskytter Marte Olsbu kom til skyting i sitt sølvløp tidlig i mesterskapet.

- Den gjorde selvsagt vondt. Vi skulle selvsagt vært uten, men lærte også noe av det, sier sportsdirektøren.

 

Mens NRK og TV 2 gjorde mye selv, har Discovery kjøpt mer eksternt - fra NEP, Monday og Concorde. Foto: Berit Roald / Scanpix

SNART ER TO UKER med lærdom over. Humorkanalen TVNorge har gjennomført sine første olympiske leker. Men det er bare to år til neste gang - sommeren 2020 går turen til Tokyo.

Mens vinter-OL er større i Norge enn resten av verden, er det litt motsatt for sommerlekene.

- Dere sender ikke 140 medarbeidere til Japan?

- Jeg tror ikke vi skal si noe i dag hva som skjer i Tokyo, før den tid er det mange vurderinger som skal gjøres. Det som er sikkert er at vi skal sørge for et flott OL da også! Men innen TV-utvikling er to år så lenge at mye kan skje før den tid, og det kan dukke opp helt nye måter å gjøre ting på, sier Eirik Koren.

Sportsdirektøren og kollegene får litt tid på seg til den planleggingen starter.

Men selv om noen hektiske OL-uker går mot slutten: Det blir ikke noe hvileskjær hos Discovery i Nydalen framover.

- Ikke en gang mandag morgen?

- Da skal jeg være på kontoret klokka 9. Det blir evaluering. Og så planlegging av eliteserien i fotball. Som kommer veldig snart...

- Men søndag! Da skal jeg stå opp tidlig på morran. Og bare være vanlig TV-seer.

 

Til toppen