Byråleder og seniorrådgiver Marius Parmann i Storm Communications. Foto: Privat
Byråleder og seniorrådgiver Marius Parmann i Storm Communications. Foto: Privat (Foto: Privat)

Sommerpraten

Marius Parmann opplevde alle journalisters mareritt: – Jeg oppdaget at opptakeren aldri var satt på

Byråleder Marius Parmann i Storm Communications tilbringer siste del av sommeren med familien i Stockholms skjærgård. Nå svarer han på Medier24s «sommerprat».

I «sommerpraten» stiller Medier24 en rekke personer i og tett på mediebransjen en rekke spørsmål om hva de gjør i sommer.

Neste mann ut er Marius Parmann, byråleder og seniorrådgiver i Storm Communications.

– Hvordan oppsummerer du første mediehalvår 2019?

– VGs sak om Giskes kveld på byen står seg ut. Granskningsrapporten ga et interessant innblikk i arbeidsmetodene til VG-redaksjonen, og jeg tror mange har lært mye av hvordan denne saken utspilte seg og senere ble håndtert. Halvåret preges også av et stadig større mediemangfold. Særlig har podkast tatt av som medium. Vi merker det selv med vår egen podkast «Stormkast med Valebrokk og Stordalen», som er blitt en kjempesuksess. En av vårens morsomste kvelder var da vi samlet 1200 lyttere til livesending av podkasten på Clarion Hotel The Hub med rockestjerner som Berit Svendsen, Kjersti Hobøl, Bjørn Kjos og Aksel Lund Svindal på scenen.

– Hva er årets flause til nå?

– Klokkestuntet til Innovasjon Norge ligger friskt i minne. Som Håkon Haugli selv var inne på da han beklaget saken, hadde historien mye bra ved seg. Den leverte på flere av kriteriene for en god historie: Den var relevant, den engasjerte og inspirerte målgruppen, den skilte seg ut i mengden av nyheter og den var potensiell lønnsom for Sommarøy som turistdestinasjon. Men historien feilet på det aller viktigste kriteriet: troverdighet. Når saken ble «avslørt», synes jeg likevel Haugli og Innovasjon Norge håndterte det på en forbilledlig måte.

– Hvilken bransjeperson har inspirert deg i år?

– Det er inspirerende å se hvordan Thomas Høgebøl og hans team har lyktes med å bygge opp The North Alliance ved å tenke nytt og vise gjennomføringskraft. Jeg har sansen for dem som utfordrer etablerte måter å tenke eller jobbe på. I det daglige inspireres jeg også av mine svært dyktige og morsomme kolleger.

– Hva gjør du i sommer?

– Sammen med min kone og våre tre små barn opplever vi Europa. Med elbil har vi kjørt gjennom Tyskland, Frankrike og fram til Spania. Returen gikk via Alpene og til Stockholms skjærgård. Her tilbringer vi siste del av sommeren. Det har vært fantastiske opplevelser hele veien og gøy å se hvor enkelt det er blitt å kjøre elbil på langtur.

– Hvilke medievaner tar du med deg på ferie?

– Jeg følger med på nettaviser og i sosiale medier. I tillegg hører jeg mye på podkast (Stormkast anbefales!) og lydbøker. Det har passet spesielt bra når jeg sitter bak rattet og resten av bilen sover.

– Hva er den største tabben du har gjort som sommervikar? (Om du aldri har vært sommervikar: Hva er den største tabben du har gjort på jobb?)

– Jeg skulle intervjue en profilert person og valgte selvsikkert opptaksfunksjonen på mobiltelefonen fremfor notatblokken. Jeg var veldig fornøyd etter et langt intervju med mange gode sitater. Da jeg kom tilbake til plassen min kom fortvilelsen. Jeg oppdaget at opptakeren aldri var satt på. Store deler av intervjuet måtte gjøres på nytt over telefon. Heldigvis møtte jeg et forståelsesfullt intervjuobjekt.

– Hva er ditt beste råd til årets sommervikarer?

– Still godt forberedt på morgenmøtet med egne ideer på blokken. Du bør ha lest alle de viktigste sakene og tenkt oppfølgermuligheter. Og nyt tiden! I tillegg til at jeg lærte utrolig mye da jeg var sommervikar i Aftenposten og Dagens Næringsliv, hadde jeg det veldig gøy og fikk jeg mange gode venner.

Til toppen