Konsernsjef Martin Bentzen i GroupM på scenen under konferansen NextM.

Martin Bentzen: - Jeg tror mediene har mye å lære av å bli mer forbruker­orienterte

GroupM-sjefen samler i disse dager flere hundre mediefolk på tvers av fagområder. Og han er ikke i tvil hva mediene bør gjøre for å være enda mer interessant for milliardene han plasserer rundt i annonsekroner.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

750 har meldt seg på NextM-konferansen i Oslo som samler folk i bransjen – fra de med bakgrunn fra mediehus til annonsører og byråer, for å nevne noe.

Det nordiske arrangementet fra GroupM strekker seg over Norge, Sverige, Danmark, Finland og Tyskland og hensikten er å peke på en retning, sier konsernsjef Martin Bentzen til Medier24.

- Vi ønsker å vise fram at vi er en aktør som vil gjøre en forskjell og vi ønsker å vise fram spennet i det som skjer i mediebransjen – alt fra viktigheten av journalistikk til hvordan man kan bruke maskinlæring og ny teknologi. NextM skal si litt om bransjens vei videre, hvor vi er i dag og hvor vi skal, sier Bentzen og fortsetter:

- Vi som stor kommersiell aktør må det ansvaret og synliggjøre hvilke muligheter som finnes og hvilke aktører som vil sette premissene fremover.

Med sin kapitalmakt ønsker GroupM at de som sitter på distribusjonen, sørger for å være se fremover og evner å ta i bruk ny teknologi, så de også treffer kundenes behov.

- Hva kan mediene lære av å være her?

- Jeg tror mediene har mye å lære av å være forbrukerorienterte. Man har en tendens til å undervurdere å snakke direkte til meg – til forbrukeren. Også kan de lære hvordan de skal ta i bruk ny teknologi i kombinasjon med kvalitetsjournalistikken som blir lagd hver dag.

Bentzen opplever at mediene – og lokalavisene inkludert – historisk sett har vært flinke til å ta i bruk ny teknologi, men:

- De var dyktige til å lage gode distribusjonsnett og nå bruker de teknologien til å målrette budskapet mot lokalbefolkningen. Man har kommet et lite stykke på vei, men jeg tror lokalavisene har masse å gå på. Også tror jeg de har en del å gå på når det gjelder å nå ut til -og være relevante for - yngre målgrupper. Det er ikke mindre gjeldende på landsbygda enn det er i de store byene.

Powered by Labrador CMS