Med burger-favoritter, byturer og de beste eksamens-tipsene, når KRSby de unge voksne

#MBLung: Fædrelandsvennen startet konkurrent til seg selv.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over to år gammel.

- Ja, vi er kyniske. Vi lager innhold folk faktisk leser.

Ordene tilhører Vegard Nekstad, på MBLs UNG-konferanse i Oslo tirsdag formiddag.

Han er redaktør for KRSby.no, nettavisen som Fædrelandsvennen startet opp for drøyt to år siden, for å konkurrere med seg selv.

Eller rettere sagt: Nå ungdommen, de unge voksne.

- Etter at Fædrelandsvennen innførte brukerbetaling, fikk vi en utfordring om å etablere en gratis nettavis for Kristiansand. Men uten å konkurrere ut hovedproduktet, sa Nekstad.

Traff godt og får trafikk

Ambisjonen ble satt til å nå de «unge voksne».

- De som Fædrelandsvennen ikke nådde i særlig grad på nett. De under 25, ungdom og tilreisende studenter. En viktig gruppe for et mediehus som oss, sa Nekstad.

Hvordan når man disse? Det er med kategorier som «Nyheter», «Sulten», «Uteliv» og «Student». En kalender for hva som skjer. Og både viktig studie-stoff og mer buzz-aktige saker:

- Vi er på campus hver uke og lager masse godt stoff. Der ungdommene er. Men det betyr at vi også er til stede på byen hver uke - lager på byen-serier, noe sikkert halvparten av norske lokalaviser har drevet med tidligere, sa Nekstad til UNG-konferansen.

På KRSby akkurat nå finner du både saker som 13 triks for å lykkes med konte-eksamen, og Denne valpen smelter internett med surfjeset. Og som studenter sikkert er opptatt av: Her er KRSby sine fem burgerfavoritter.

For ikke å snakke om denne saken; Det er fra fulle folk man får gullkornene - der redaksjonen ikke bare tok bilder av bytryner, men intervjuet dem om alle slags spørsmål.

 

Målgruppe og eierskap

Nettavisen bruker et par årsverk på satsingen, og kompletterer det med brukerskapt innhold, bloggere - og samkjøring fra både regionaviser og beslektede satsinger som Aftenbladsets Byas.no og Adressas Trd.by.

I sum har det gitt mange tusen unike brukere ukentlig, med både FVN.no og Facebook som viktige trafikkdrivere. Og en god sak går gjerne viralt med 60-70.000 visninger. Altså langt flere enn den umiddelbare lokale lesergruppa.

Satsingne er lagt merke til nasjonalt, og ble belønnet med Ung-prisen da Mediebedriftenes Landsforening delte ut årets avis-priser under Nordiske Mediedager i vår.

Hva er oppskriften? Som vi innledet med: Nekstad er ærlig på at KRSby er litt kynisk. De bruker andres innhold, og knytter til seg gode frilansere med ulike interesser.

Slik bidrar de til helheten:

- KRSby blir en komplettering av Fædrelandsvennen sin stoffmiks. Og vi må selvsagt være interessant for kommersielle aktører. Dette må gå rundt, sier han.

Og for å lykkes, har KRSby laget sin egen formel. A+N+E+M. Hva da?

- Vi må ta målgruppa på alvor. Vi må ha nærhet til og snakke med dem.Så må vi ta eierskap til produktet. Og: Vi må ha en tydelig misjon.

Powered by Labrador CMS