KONTORFELLESSKAP: Vio Media sitter i kontorfellesskap - bokstavelig talt. Gründerne deler for tida samme pult. Fra venstre: Agnes Dyvik, Kristoffer Larsen, Mari Hæreid og André Sebastian Wærness-Vold. Femtemann Raymi Eldby var ikke til stede da bildet ble tatt.
KONTORFELLESSKAP: Vio Media sitter i kontorfellesskap - bokstavelig talt. Gründerne deler for tida samme pult. Fra venstre: Agnes Dyvik, Kristoffer Larsen, Mari Hæreid og André Sebastian Wærness-Vold. Femtemann Raymi Eldby var ikke til stede da bildet ble tatt. (Foto: Gard L. Michalsen)

Med millioner på bok og 40 titler på plass har VIO nå lansert sin «Netflix for magasiner»

Studentbedriften har blitt voksen, fått frisk kapital og mener alvor med sin «all you can eat»-løsning for magasinjournalistikk.

Husker du Vio Media - som besøkte nær sagt alle mediekonferansene i fjor, med sine planer for en «Netlifx for magasinjournalistikk»?

En løsning for godt innhold, presentert ekte digitalt, og ikke som papir (pdf) på skjerm?

Nå har de gjort alvor av planene. Og fjorårets lukkede beta er blitt til en ny versjon som alle kan registrere seg på.

VIO.no har gått live på ordentlig:

- Her er det innhold fra 40 titler på plass. Det blir stadig mer å lese. Og hvem som helst kan registrere seg for 14 dager gratis tilgang - og lese så mye de vil!, sier produktsjef André Sebastian Wærness-Vold engasjert.

Fra dette hjørnet i Oslo Media House har Vio Media kodet ferdig og lansert siste versjon, som nå er lansert.
Fra dette hjørnet i Oslo Media House har Vio Media kodet ferdig og lansert siste versjon, som nå er lansert. Arkivfoto: Gard L. Michalsen

Får låne innholdet gratis, men tror på god butikk

Et par uker etter lansering er allerede 800 reelle, aktive brukere på plass inne i basen.

Etter 14 dager gratis prøve er meningen at brukerne skal begynne å betale.

Enn så lenge får VIO tilgang til alt innholdet gratis fra partnere, utgivere og titler som er med på å teste dette, men det ligger selvsagt en forretningsmodell til grunn.

Her er ikke alle detaljer klare, men tanken er at utgivere skal få betalt en andel av omsetningen.

Ut fra en modell som belønner det beste innholdet. Det vil si at man kan få betalt for tid brukt, ikke nødvendigvis antall visninger.

- Du skal få igjen for å produsere kvalitetsjournalistikk. Vi tror ikke på en løsning der man betaler for enkeltsaker, og så kan klage etterpå hvis man ikke er fornøyd. Det innholdet som blir godt lest, skal også få mest igjen, mener Mari Hæreid.

Daglig leder Agnes Dyvik har det siste året vært i et utall møter med utgivere, magasiner og forlagshus, der mange har blitt med på testen.

Det gir hun dem kred for:

- Det er mange modige redaktører som tør å teste dette. Vi har ikke lovet dem noe som helst ennå, annet enn forskning - og så har de ingenting å tape. Men vi håper og tror at det skal bli en suksess, sier hun.

Vio-gjengen understreker også at ambisjonen er å bli et supplement, ikke en erstatning for eksisterende forretningsmodeller. 

Millionkapital finansierer vekstplaner

Men for at det skal bli butikk, må volumet opp. Og skal volumet opp, må man både utvikle og markedsføre produktet.

Det har VIO nå fått mulighet til.

Fortsatt spiser de nudler til middag og lunsj, og gründerne som selv er medeiere, lever ennå på studielån og småpenger.

Men etter en årelang jakt på investorer, løsnet plutselig kapitaljakten for noen uker siden:

Nå har Vio Media AS fått 2,8 millioner kroner i frisk kapital inn i selskapet. Bak emisjonen står i hovedsak investeringsfondet Kjeller Innovasjon, sammen med et knippe investorer gjennom det såkalte Angel Challenge-nettverket som hjelper startups med kapital. Innovasjon Norge er også med på laget. 

- Finansieringen har gitt oss så mange nye muligheter. Samtidig blir man nesten mer stresset av det, fordi det gir også mange flere forventinger og større press. Men det er selvsagt motiverende, sier daglig leder Agnes Dyvik.

De fem gründerne som startet selskapet er fortsatt medeiere, og har til sammen majoriteten i selskapet.

Og pengene skal ikke brukes på sus og dus. Planen framover består av tre enkle punkter:

1. Vokse i antall brukere

2. Få innhold fra flest mulig magasiner

3. Skalere teamet og utvide med flere utviklere

Tenker stort, og tenker kvalitet

Teknologigründerne er fortsatt litt vage på å røpe ambisjonene. I hvert fall når det kommer til antall brukere. Som produktsjef André Sebastian Wærness-Vold sier det:

- Jeg vil heller ha 1000 strålende fornøyde betalende brukere, enn 100.000 som ikke bruker tjenesten!

Samtidig tenker de stort - og internasjonalt. Hvis VIO først lykkes i Norge, er det ingenting i veien for å skalere opp og utvide løsningen til Sverige, Danmark og andre land.

Men de har fortsatt mye ugjort i Norge. Og stadig flere magasinforlag og utgivere å snakke med.

Og én viktig endring har gründerne merket det siste året:

- I starten måtte vi ringe rundt for å mase oss til møter. Nå er det innholdsleverandører som ringer oss, for å komme hit på møter, sier daglig leder Agnes Dyvik.

- Og til dem som vil bli med på dette: Det er bare å ringe?

- Ja! Vi ønsker å samarbeide med alle som har godt innhold de vil få ut til leserne.

  • PRØV SELV: Siste versjon av VIO prøver du selv på VIO.no. Det skal ta bare et par klikk og så er du i gang, lover gründerne. 

For ordens skyld: Medier24 deler kontorfellesskap med Vio Media i Oslo Media House. 

Til toppen