Torgrim Gotland Bakke, podkastansvarlig og journalist i Fredriksstad Blad.
Torgrim Gotland Bakke, podkastansvarlig og journalist i Fredriksstad Blad. (Erik Waatland)

Med Torgrim (31) bak spakene lanserer Fredriksstad Blad nyhets­podkast

(FREDRIKSTAD): – Vi er inspirert av Forklart og The Daily, forteller podkastansvarlig Torgrim Gotland Bakke (31).

Mandag lanserer lokalavisa Fredriksstad Blad podkasten «Hør her», som skal ta tempen på nyhetsbildet i byen. 

Fredriksstad Blads nye podkast Hør her
Fredriksstad Blads nye podkast Hør her. Foto: F-B

Og det blir ikke en podkast der redaksjonen kun sitter og preiker, for den skal hovedsakelig redigeres tett – som vi kjenner fra formater som New York Times «The Daily» og Aftenpostens «Forklart», forteller podkastansvarlig Torgrim Gotland Bakke (31) til Medier24.

– Det blir litt i den ånden, så skal vi se hvordan det passer inn i et lokalt format. Vi kan love lytterne en oppsummering og innføring i lokale nyhetssaker og annet lokalt stoff som engasjerer de som vil høre på oss, sier Bakke.

Målgruppen er naturlig nok Fredriksstad Blads lesere av nettutgaven, men podkasten henvender seg kanskje til et litt yngre segment, forteller 31-åringen.

– Vi har et ønske om å nå en yngre målgruppe, men helt ærlig, så tar vi imot alle lytterne vi kan få, ler Bakke.

– Blir dette en preikepod?

– Det blir litt begge deler, men vi er inspirert av Forklart og Daily. Den første podkasten er gjennomredigert og vi har vært ute og snakket med folk, så det ligner veldig en radioreportasje. Så skal vi også ta kilder og egne journalister inn i studio for å belyse saker. Det blir en miks.

Torgrim Gotland Bakke, podkastansvarlig og journalist i Fredriksstad Blad.
Torgrim Gotland Bakke, podkastansvarlig og journalist i Fredriksstad Blad. Foto: Erik Waatland

 

Annonsører fra første stund

Den foreløpige planen er at podkastene skal komme tre ganger i uka – der to av de blir i den redigerte varianten og den siste blir en oppsummering før helgen.

Prosjektet har foreløpig en rekkevidde på ett år. Bakke sa opp en fast jobb i Laagendalsposten for å gå inn i en prosjektstilling, men han har et håp om at det skal bli en permanent del av redaksjonens produksjon.

Og for å få til det, må også podkasten tjene penger. Bakke opplyser at de har med lokale annonsører fra første stund.

– Det er veldig gøy at annonsørene er med fra starten av, så får vi se hvordan det blir. Nå skal vi bygge et marked og det handler om å lage godt innhold. Dette blir spennende, avslutter Bakke.

Til toppen