MediaPuls 13: Dyrere annonser og sløvere annonsører

PODKAST: Facebook utfordrer Google Doubleclick med Audience Network, og annonsører «rømmer» fra YouTube.

Alle har hørt om programmatiske annonser, men kanskje ikke alle kjenner til header bidding-teknologien. Når Facebook åpner for bruk av sitt Audience Network til mobilannonser, går de i praksis i strupen på Google. Konsekvensen kan bli dyrere annonser, noe som er gode nyheter for publisistene. Men dårlig nytt for Google.

Og om ikke det var nok, har bortimot 7 milliarder annonsekroner fra Googles YouTube forsvunnet. Årsaken er annonsører som kutter ut å annonsere på YouTube-plattformen før Google tar ansvar for å ikke plassere annonsene deres foran hatefulle videoer.

Det blir for enkelt å skylde alene på Google. Annonsører er sløve som ikke tar noe av ansvaret selv for hvor deres merkevare blir annonsert og assosiert.

VG er i gang med sesong to av Uløst, og denne gangen har de fått med seg en sponsor. Marius har hørt på alle episodene av S-Town, og Hans-Petter registrerer at mediene gjerne skriver om de dårlige, men ikke om de gode nyhetene.

I sosiale medier siden sist er vi innom:

  • Sosiale medier står for 50% av all mobildata
  • Snaps kredittprofil ligner mer på Twitter enn Facebook
  • Facebook Messenger lar deg (snart) dele din lokasjon
  • Facebook tester ut å la -sider poste i -grupper
  • Twitter lanserer preroll-annonser foran Periscope-videoer

Abonner og hør på MediaPuls via SoundCloudAcastTuneIn RadioGoogle Play Music eller iTunes. Eller via RSS-feed!

 

 

Nyttige lenker:

 

Takk for at du lytter til MediaPuls

Har du forslag til temaer og saker vi bør ta opp i MediaPuls, så kan du komme med de via vår åpne sendedisposisjon på bit.ly/MediaInnspill.

Du finner Hans-Petter og Marius på HansPetter.info og Helt.Digital. Vi hadde satt veldig stor pris på om du vil abonnere og rate oss på iTunes. Alle episoder legges ut fortløpende med lenker til alt vi har snakket om på Mediapuls.no.

 

Til toppen