MediaPuls 139: Schibsteds nye annonseplattform skulle bli en Facebook-killer, men har de lyktes?

PODKAST: Så langt virker svaret å være «nei». Vi ser også på forskning som avslører hvem det er som troller. Og det er dramatisk nedgang i radiolyttingen.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Kvinnemagasinet Elle blir muligens ikke lagt ned, men flytter seg i stedet fra Egmont til Aller Media. Telia beskyldes for å bryte nettnøytralitet. Gjør Telenor det samme med Yng?

Telenor gjør det motsatte av hva MediaPuls anbefaler, og selger seg heller ut av mediebransjen, i stedet for å kjøpe seg opp. Hegnar tar over Telenor-eide ABC Startsiden og Nyheter.

Radiolyttingen er dramatisk ned i Nordland etter overgangen til DAB, og 75 prosent av nordlendingene mener dekningen er dårligere på DAB enn på FM.

Og Sverige, som forkastet planene om å slukke FM til fordel for DAB, satser nå på hele 80 nye FM-frekvenser.

På tampen av 2015 skrev Kampanje at Schibsted var klar med sin Facebook-killer. Men har Schibsted lykkes? Amedia gikk for Google, og det samme gjorde nylig Nettavisen. Og mens Facebook og Google vokser i rekordfart, sliter Schibsted med å vokse i det digitale annonsemarkedet.

Hvem er alle de hersens nett-trollene, som plager og hetser andre, spyr ut eder og galle og gjør nettet ubehagelig for oss andre. Forskere fra Standford University og Cornell University har sett på saken, og svaret, ja det vil nok overraske deg.

I «sosiale medier siden sist»-spalten ser vi nærmere på følgende saker:

  • Facebook F8 utviklerkonferanse 18-19. april
  • Gudbrandsdal Energi har tatt i bruk chatbot for døgnåpen kundeservice
  • Native Facebook videoer resulterer i over 1000% flere delinger enn YouTube
  • Annonseportaler blir den nye papiravisen
  • Snapchat lanserer Bitmoji-snarvei for raskt å åpne chatten på mobil

Abonner og hør på MediaPuls via SoundCloudAcastTuneIn RadioGoogle Play Music eller iTunes. Eller via RSS-feed!

Nyttige lenker:

Takk for at du lytter til MediaPuls

Har du forslag til temaer og saker vi bør ta opp i MediaPuls, så kan du komme med de via vår åpne sendedisposisjon på bit.ly/MediaInnspill.

Du finner Hans-Petter og Marius på HansPetter.info og Helt.Digital. Vi hadde satt veldig stor pris på om du vil abonnere og rate oss på iTunes. Alle episoder legges ut fortløpende med lenker til alt vi har snakket om på Mediapuls.no.

Powered by Labrador CMS