Her er prosjektgruppa som har utredet «Faktisk», og vil lansere i løpet av våren. Fra venstre: Ola Strømman, Dagbladet; Ingrid Reime, VG; Gunn Kari Hegvik, VG; Jari Bakken, VG; Silje Sjursen Skiphamn; Bjørn Reizer Johannesen, VG; Kristoffer Egeberg, Dagbladet; Tore Bergsaker, Dagbladet og Audun Aas, Dagbladet. Flere av disse vil snart jobbe på fulltid i det nye prosjektet.
Her er prosjektgruppa som har utredet «Faktisk», og vil lansere i løpet av våren. Fra venstre: Ola Strømman, Dagbladet; Ingrid Reime, VG; Gunn Kari Hegvik, VG; Jari Bakken, VG; Silje Sjursen Skiphamn; Bjørn Reizer Johannesen, VG; Kristoffer Egeberg, Dagbladet; Tore Bergsaker, Dagbladet og Audun Aas, Dagbladet. Flere av disse vil snart jobbe på fulltid i det nye prosjektet. (Bilde: Gard L. Michalsen)

Mediapuls 141: Dette er Faktisk en veldig viktig episode!

PODKAST: Konkurrentene NRK, Dagbladet og VG lanserer Faktisk, for å avdekke falske nyheter. Og vi ser nærmere på chatbot-fenomenet.

Dagbladet, VG og NRK går sammen om et selskap som skal løfte faktasjekking inn på agendaen. Samarbeidet, som har resultert i selskapet Faktisk., vil ha som mål å faktasjekke det offentlige ordskiftet, politikere, det folk diskuterer og snakker om på sosiale medier, blogger og ikke minst: Avdekke falske nyheter.

De tre aktørene har valgt å samarbeide med teknologiselskapet IBM, som skal bidra med ekspertise om kunstig intelligens og maksinlæring, men har så langt valgt å ikke involvere eller inkludere plattformleverandørene Google og Facebook.

Nettavisen.no mister annonseinntekter, men øker overskuddet med hard kostnadskontroll og mer innholdsmarkedsføring. I 2016 stod innholdsmarkedsføringen for over 40% av den totale reklameomsetningen, og den «lille, men gamle» nettavisen omsatte for langt mer i innholdsmarkedsføring sammenlignet med Norges største nettavis, VG.

Chatbots for «Dummies«

Vi har også tatt en prat med en av gründerne bak selskapet Storycom AS, Espen Eik, om en av de virkelig store buzzordene om dagen, chatbots. Er det kun en hype, eller har chatbots noe for seg, og hva kan vi forvente av chotbotene fremover?

I spalten «sosiale medier siden sist» ser vi nærmere på følgende saker:

  • Facebooks blueprint e-læringsplattform
  • Reklame i Snapchat Stories
  • Snap vil skatte i Norge
  • Nå kan du lagre dine Instagram Live-videoer
  • Snart kan du shoppe direkte fra Instagram

Abonner og hør på MediaPuls via SoundCloudAcastTuneIn RadioGoogle Play Music eller iTunes. Eller via RSS-feed!

 

 

Nyttige lenker:

Takk for at du lytter til MediaPuls!

Har du forslag til temaer og saker vi bør ta opp i MediaPuls, så kan du komme med de via vår åpne sendedisposisjon på bit.ly/MediaInnspill.

Du finner Hans-Petter og Marius på HansPetter.info og Helt.Digital. Vi hadde satt veldig stor pris på om du vil abonnere og rate oss på iTunes. Alle episoder legges ut fortløpende med lenker til alt vi har snakket om på Mediapuls.no.

Til toppen