Gard Steiro og Espen Egil Hansen - toppsjefer i VG og Aftenposten.

MediaPuls 156: Vi oppsummerer #NMD17. Mediebransjen insisterer på at det fortsatt er mediekrise

PODKAST: Mediehusene «trykker nesten penger» og feirer seg selv i flere dager under Nordiske mediedager. Men insisterer samtidig at mediekrisen kun er i startfasen.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Det går så det griner for norske mediehus om dagen. BA-redaktøren er nærmest euforisk over 33 prosent vekst i antall abonnenter. Polaris Media økte resultatet med nesten 200 prosent, Schibsted doblet antall digitalabonnenter på ett år, og VG kan skilte med en driftsmargin på over 20 prosent. Men krisen er på ingen måte over. Den er bare i startfasen, kunne VG-sjef Gard Steiro konstatere.

10. til 12. mai ble Nordiske mediedager arrangert i Bergen. Også kjent i mediebransjen som «Nordiske feriedager». MediaPuls fulgte medie-festivalen via internett, hvor de fleste sesjonene ble streamet live. Kudos til arrangøren for god lyd og bilde. Bergens-uken ble avsluttet med Gullruten på fredag, hvor bransjen delte ut 20 TV-priser. Den gjeveste – hedersprisen – til gikk den trofaste TV-kokken Wenche Andersen. Wenche har i 23 år har stått opp klokken fire om natten. For å lage mat. MediaPuls gratulerer med en velfortjent pris!

Radio er den store vinneren, skal vi tro medieundersøkelsen som Frank Aarebrot presenterte under Nordiske mediedager. De «gamle kanalene» er fortsatt de beste. I alle fall hva gjelder tillit. Problemet er bare at svært få unge hører på radio. Eller ser på vanlig TV.

BA sin suksess skyldes ikke økt satsning på «nye kanaler». Tvert i mot. Suksessformelen er basert på mindre digital fokus. Mer krefter på papir og førstesiden. Det fører til bedre journalistikk – som kommer nettet til gode. Mediebransjen skal i alle fall ha for at de klamrer seg fast til fortiden – slik at de kan klappe hverandre på skuldrene…og kanskje få en følelse at “ting er som før”.

Men ikke alt digitalt er gull

Det fikk Snap Inc. erfare da de la frem resultatene etter sitt første kvartal som børsnotert selskap. Pengene renner ut, samtidig som brukerveksten flater ut. Snap er forøvrig ikke det første selskapet som får «juling» av børsen etter første gang de legger frem resultatene. Facebook, Yelp og Twitter falt i gjennomsnitt med 14 prosent i sitt første kvartal. Selskapets verdi ble redusert med nesten 25 prosent. Over 51 milliarder kroner ble verdien av Snap redusert med i løpet av få timer. Snap tapte 3,3 milliarder kroner i 2015. Nesten 5 milliarder kroner i 2016. Og ser ut til å tape et sted mellom 6,5 og 7 milliarder i 2017.

Første kvartal var viktig. Andre kvartal er avgjørende. 

Norske medier snur ryggen til podkast for barn

Spanias største mediehus, El Pais, har lansert kanskje tidenes mest unødvendige tjeneste. De har gått sammen med Amazon for å tilby folk papiravis på døra innen to timer. Stadig flere lanserer podkaster for barn. Tilbudet av norskspråklige barnepodkaster er derimot nesten ikke-eksisterende. Følger norsk media med i den raske utviklingen? Det var ingenting som ga inntrykk av det under Nordiske mediedager. På agendaen i 2016. Fraværende i 2017. 

Sosiale medier siden sist

I spalten «sosiale medier siden sist» ser vi nærmere på;

  • Nå kan du legge inn inntil tre kontrollspørsmål til nye gruppe-medlemmer på Facebook
  • Facebook straffer nettsider som gir en dårlig brukeropplevelse
  • Snapchat lanserer «magiske» viskelær

Abonner og hør på MediaPuls via SoundCloudAcastTuneIn RadioGoogle Play Music eller iTunes. Eller via RSS-feed!

Nyttige lenker:

Takk for at du lytter til MediaPuls

Har du forslag til temaer og saker vi bør ta opp i MediaPuls, så kan du komme med de via vår åpne sendedisposisjon på bit.ly/MediaInnspill.

Du finner Hans-Petter og Marius på HansPetter.info og Helt.Digital. Vi hadde satt veldig stor pris på om du vil abonnere og rate oss på iTunes. Alle episoder legges ut fortløpende med lenker til alt vi har snakket om på Mediapuls.no.

Powered by Labrador CMS