MediaPuls 160: Kripos vil lage et eget Facebook-politi. Men er det løsningen?

PODKAST: Kripos ønsker eget Facebook-politi. Instagram stikker av med alle influencere, og sjefen selv vil bli president. Eller kanskje ikke.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Toppsjefen i Facebook, Mark Zuckerberg, er på rundreise i USA. Han skal besøke alle statene i løpet av 2017. Sist uke holdt han en tale ved Harvard University. Kanskje en av hans mest politiske. Det har på nytt fyrt opp spekulasjonene om han ønsker å stille som presidentkanditat en gang i fremtiden. Zuckerberg er også gjest i «Masters of Scale», podkasten til Reid Hoffman. Marks mantra «Move fast and break things» er byttet ut med «Move fast, with stable infrastructure».

Mark er også tema hos Kripos. Ifølge Dagens Næringsliv jobber de for å få egne rettigheter hos Facebook. De ønsker seg «uniformerte politiprofiler» for å få tilgang til blant annet grupper som er lukket for offentligheten. Bakgrunnen er blant annet en rekke avsløringer av omfattende kriminell aktivitet gjemt i lukkede Facebook-grupper. Land som Tyskland og Storbritannia har vært svært tydelige på at teknologiplattformene selv må ta større ansvar for å stanse terrorisme og ekstremister på sine plattformer. 

Er et digitalt politi en løsning, eller holder det at Facebook og Google angir brukerne sine til myndighetene? Nærmer vi oss en orwelsk «big brother»? Er privatlivet tapt? Hvor mye skal myndighetene egentlig få se av det du gjør, og hvor går grensen mellom kriminalitet, terrorisme og vår rett til personvern?

Instagram stikker av med alle influencerne

Influencere. Påvirkere. Opinionsledere. Ambassadører. Bloggere, youtubere, instagrammere, snappchattere og podcastere. Personer som gjennom sin profil og utvalgte kanaler når frem til et dedikert publikum som merkevarer i økende grad sliter med å nå. Det er fortsatt ytterst få virksomheter som benytter seg av influencere. Ferske tall fra USA viser at markedet for «influencer marketing» fortsatt er ungt og umodent. Antall følgere ser fortsatt ut til å være “gull-standarden”. De største får fortsatt flest oppdrag – og tjener mest. Kim Kardashian aller mest. Hun kan dra inn opp mot 4,2 millioner kroner for 1 bilde. Så har hun også 100 millioner følgere. Influencerne fokuserer i økende grad på Instagram, og «rømmer» fra Snapchat.

I Norge er det lite som tyder på at «influencer marketing» blir det helt store i 2017. Inzpire.me opplever god vekst, og registrerer at det er Instagram som stikker av med de fleste oppdragene. Potensialet er stort. For både merkevarer og influencere. I en mediehverdag som er svært fragmentert, og hvor publikum konstant beveger seg mellom de forskjellige mediene og kanalene, har det blitt viktigere og vanskeligere enn noensinne å være tilstede der hvor publikum er. 

Sosiale medier siden sist:

  • I sosiale medier siden sist tar vi for oss følgende temaer;
  • Pinterest finner oppskrifter når du tar bilde av maten din.
  • Instagram har fått en rekke nye funksjoner.
  • Bare uker før Facebook lanserer sin tv-satsing, avsløres mer detaljer om avtalene.
  • Antall “musere” er doblet på litt over et halvt år.

Abonner og hør på MediaPuls via SoundCloudAcastTuneIn RadioGoogle Play Music eller iTunes. Eller via RSS-feed!

Nyttige lenker:

Takk for at du lytter til MediaPuls

Har du forslag til temaer og saker vi bør ta opp i MediaPuls, så kan du komme med de via vår åpne sendedisposisjon på bit.ly/MediaInnspill.

Du finner Hans-Petter og Marius på HansPetter.info og Helt.Digital. Vi hadde satt veldig stor pris på om du vil abonnere og rate oss på iTunes. Alle episoder legges ut fortløpende med lenker til alt vi har snakket om på Mediapuls.no.

 

 

Powered by Labrador CMS