Illustrasjonsfoto: Google.

MediaPuls 162: Død over siste klikket? Nå kommer Google Attribution for å måle effekt enda bedre

PODKAST: Google ønsker å sette spikeren i kista for «siste klikk»-attribusjon og i Sveits har en mann blitt dømt for ærekrenkelse etter at han likte krenkende kommentarer på Facebook.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Banner-annonsen har fått mye pepper de siste årene. Digitale annonsekampanjer har ofte blitt vurdert utifra hvor mange klikk de har generert. Nå ønsker Google å ta livet av «siste klikk»-attribusjonen med Google Attribution, hvor virksomheter kan følge hele kundereisen for å analysere og måle hva det var som konverterte. Dette bør være gledelige nyheter, men ikke alle er like entusiastiske.

Nå har en domstol i Sveits dømt for første gang en person for ærekrenkelse, etter at han likte krenkende kommentarer på Facebook. Saken er spesiell ettersom det trolig er første gang noensinne noen er dømt for å ha trykket på liker-knappen på Facebook.

Hvert år legger Mary Meeker frem sin Internet Trend Report, og dette er den 22. rapporten hvor hun ser på de viktigste teknologi-trendene globalt. Vi tar for oss de viktigste punktene fra årets rapport. Vi tar også en kikk på Facebook sine personvern-innstillinger for de under 18 – etter tilbakemelding fra Facebook, og i «sosiale medier siden sist»-spalten kommer vi blant annet innom;

  • Facebook lar deg legge poster i album – ikke bare bilder
  • Facebook satser på kurs og utdanning med Facebook Learning
  • Facebook lanserer klikk-til-messenger-annonser på Instagram
  • Facebook lanserer en Page Assistent
  • Facebook jobber med en ny meldingsapp til ungdom
  • Facebook har lansert Hello i Storbritannia
  • Facebook tester ut å fjerne muligheter for å manipulere poster
  • Skype kopierer Snapchat
  • Twitter innfører ny innboks
  • USA vil sjekke din bakgrunn på sosiale medier
  • Og nå kan nordmenn kjøpe Snap Spectacles

Abonner og hør på MediaPuls via SoundCloudAcastTuneIn RadioGoogle Play Music eller iTunes. Eller via RSS-feed!

Nyttige lenker:

Takk for at du lytter til MediaPuls

Har du forslag til temaer og saker vi bør ta opp i MediaPuls, så kan du komme med de via vår åpne sendedisposisjon på bit.ly/MediaInnspill.

Du finner Hans-Petter og Marius på HansPetter.info og Helt.Digital. Vi hadde satt veldig stor pris på om du vil abonnere og rate oss på iTunes. Alle episoder legges ut fortløpende med lenker til alt vi har snakket om på Mediapuls.no.

Powered by Labrador CMS