Hallvard Moe, Universitetet i Bergen. (Bilde: UiB)

SOMMERPRATEN:

Mediapuls 172: Han kan mer enn de fleste om betalingsvilje for nettaviser og tillit til mediene

PODKAST: Møt medieforsker og professor Hallvard Moe, som både satt i Mediemangfoldsutvalget og var med på å lage Reuters-rapporten.

Marius og Hans-Petter er på sommerferie, men MediaPuls tar ikke sommerfri av den grunn.

Hver uke gjennom sommerferien har vi ny en ny gjest på besøk, og denne gangen er professor og medieforsker Hallvard Moe ved Universitet i Bergen som står for tur.

Hallvard Moe er en av tre forskere ved UiB som har skrevet det norske bidraget til Reuters Institute sin Digital News Report 2017. Han er professor i medievitenskap ved Institutt for informasjons- og medievitenskap, og forsker blant annet på hva mediene betyr for demokratiet.

Moe satt også i Mediemangfoldsutvalget, og leder det forskningsrådsfinansierte prosjektet Media, Culture and Public Connection: Freedom of Information in the «Age of Big Data»

Prosjektet, som går fra 2016-2019, har som mål å undersøke hvordan borgere i Norge i dag opplever sin informasjonsfrihet, og hvordan ulike grupper bruker mediene og kulturelle arenaer for å orientere seg mot offentligheten.

Marius har tatt praten med Hallvard Moe, og lurer på om norske medier et tillitsproblem, om vi er villige til å betale for nyheter, om løsningen for en bærekraftig forretningsmodell er betalingsmurer, og om nordmenn virkelig er så forskjellige fra «alle andre»….

 

Abonner og hør på MediaPuls via SoundCloudAcastTuneIn RadioGoogle Play Music eller Apple Podcast. Eventuelt via RSS-feed!

 

 

Takk for at du lytter til MediaPuls

Har du forslag til temaer og saker vi bør ta opp i MediaPuls, så kan du komme med de via vår åpne sendedisposisjon på bit.ly/MediaInnspill.

Du finner Hans-Petter og Marius på HansPetter.info og Helt.Digital. Vi hadde satt veldig stor pris på om du vil abonnere og rate oss på iTunes. Alle episoder legges ut fortløpende med lenker til alt vi har snakket om på Mediapuls.no.

Til toppen