Podkast

MediaPuls 177: Er falske nyheter og skjulte annonser et demokratisk problem i Norge?

Facebook vil bekjempe falske nyheter med papirannonser sammen med Faktisk.no, og Schibsted mener Facebook-annonser truer demokratiet.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Facebook har gått sammen med Medietilsynet og Faktisk.no, og kjører helsides annonser i en rekke norske papiraviser. Annonsene vil fronte en holdningskamanje mot falske nyheter, som visstnok er et problem i Norge?

Skal vi tro Schibsteds ansvarlige for sosiale medier, er det derimot ikke falske nyheter som er problemet, men skjulte annonser på Facebook. Men hva med de skjulte annonsene til Schibsted? Når vil Schibsted og andre mediehus slutte å bruke så mye energi på Facebook (og Google) og heller fokusere på egne produkter?

Vi har testet (igjen) Schibsteds Self Serve Ads, og ingenting har endret seg på seks måneder. Er det rart annonsering i sosiale medier vokser, og at Facebook tar bortimot alt?

I sosiale medier siden sist, ser vi nærmere på;

  • Facebook nærmer seg to milliarder reklamekroner
  • Facebook lar merkevarer promotere sponsede poster
  • Facebook tester målretting basert på fysiske butikkbesøk
  • Facebook lar amerikanere gi bort penger på bursdagen sin
  • Facebook-sider kan redigere tekst fra egne nettsider

Abonner og hør på MediaPuls via SoundCloudAcastTuneIn RadioGoogle Play Music eller Apple Podcast. Eventuelt via RSS-feed!

Nyttige lenker:

Takk for at du lytter til MediaPuls

Har du forslag til temaer og saker vi bør ta opp i MediaPuls, så kan du komme med de via vår åpne sendedisposisjon på bit.ly/MediaInnspill.

Du finner Hans-Petter og Marius på HansPetter.info og Helt.Digital. Vi hadde satt veldig stor pris på om du vil abonnere og rate oss på iTunes. Alle episoder legges ut fortløpende med lenker til alt vi har snakket om på Mediapuls.no.

Powered by Labrador CMS