Podkast

MediaPuls 178: Når fiender blir venner. Kan Google og Walmart kjempe mot Amazon?

Google og Walmart tester ut hypotesen om at en fiendes fiende kan være en venn. Og det er de ikke alene om.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Konkurrentene Google og Walmart blir venner for å stå sterkere mot Amazon. I Tyskland samarbeider TV-kanaler med internett-leverandører for å ruste opp konkurransen mot Facebook og Google, og her til lands samarbeider norske banker med Vipps, for å styrke konkurransen mot Facebook, Google, Apple, med flere.

Men norske medier ser ikke ut til å samarbeide så godt. Kan vi se for oss et samarbeid med tiden mellom Schibsted, TV 2 og Telenor. Og kanskje sammen med Komplett?

Svenskene mye større på e-sport

Formel 1-sirkuset tar nå det digitale steget for å nå flere og nye publikumsmasser. Markedet er i sterk vekst, både publikumsmessig og økonomisk. Det fører med seg større premiepotter til utøverne. Norske gamere dro inn omlag 4,5 millioner i 2016. Svenskene derimot dro inn nesten 10x så mye.

I sosiale medier siden sist ser vi nærmere på følgende saker:

  • Facebook vil gjøre skjerm overflødig med AR-briller
  • Google tester ut automatisk videoavspilling i søk
  • Tenåringene bruker ikke Facebook like mye
  • …og nå kan mediehus få logoen sin ved lenker på Facebook

Abonner og hør på MediaPuls via SoundCloudAcastTuneIn RadioGoogle Play Music eller Apple Podcast. Eventuelt via RSS-feed!

Nyttige lenker:

Takk for at du lytter til MediaPuls

Har du forslag til temaer og saker vi bør ta opp i MediaPuls, så kan du komme med de via vår åpne sendedisposisjon på bit.ly/MediaInnspill.

Du finner Hans-Petter og Marius på HansPetter.info og Helt.Digital. Vi hadde satt veldig stor pris på om du vil abonnere og rate oss på iTunes. Alle episoder legges ut fortløpende med lenker til alt vi har snakket om på Mediapuls.no.

Powered by Labrador CMS