Even Westerveld, informasjonsdirektør i DNB.

Podkast

MediaPuls 208: Even Westerveld ville lage en «Vær varsom-plakat» for kommersielt innhold - og har fått ANFO med seg på laget

«Skikkelig innhold» er blitt navnet på plakaten. Vi tar praten med DNBs informasjonsdirektør om hva som er tanken bak.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

 

Kinas Social Credit Score, Google Trends, DNB vil slå et slag for skikkelig innhold, hotellene vil skape friksjonsfrie kundeopplevelser og internetts reklame-dominans. 

Social Credit Score

Her til lands kan vi klage over nyhetsbrev vi aldri abonnerte på, bannerannonser som forfølger oss og kommentarer som krenker oss. Men vi lever fortsatt i en fri verden hvor personvernet står sterkt. Og vil stå enda sterkere i tiden fremover. I Kina vil derimot myndighetene gå motsatt vei, og bruke all data mot sine innbyggere. Big data vil benyttes for Big Brother-formål. Gjennom Social Credit Score skal oppførsel, forbruk, betalingsdyktighet og sosiale interaksjoner brukes til å rangere 1,3 milliarder mennesker. Resultatene vil påvirke alt fra jobb, skole og barnehage, og muligheten til å kunne reise for eksempel utenlands.

Google Trends

Google Trends lanserte for en ukes tid siden en stor oppdatering. Nå kan du blant annet se hvor populært et gitt søk er i en periode du bestemmer – og i et geografisk område du bestemmer. Du kan til og med trykke deg inn i fylkene og se på trender. I tillegg til å kunne hente ut generelle søkeresultat, kan du nå også hente ut resultater basert på søk etter nyheter, bilder, YouTube og e-handel/shopping.

Skikkelig innhold

Vi snakket med Even Westerveld i DNB tilbake i mars 2017. Da ble ideen om en slags vær-varsom-plakat for markedsførere lansert. Even uttalte den gang at de ville invitere annonsører til å bli med på å utforme en innholdsmarkedsførings-plakat, og at han ville ta kontakt med blant annet ANFO – annonsørforeningen. Et halvt år senere er ANFO med på laget, til det de har valgt å kalle «Skikkelig innhold».

Friksjonsfri kundereise

Det er utrolig mye friksjon der ute. I mediebransjen har du jo veldig mye friksjon i abonnementskjøp og innlogging. Om du vil kjøpe annonser eller legge inn en bursdagshilsen,  må du gjennom utrolig mange «klikk». Klikk som skaper friksjon og bremser deg, og dermed fører til en dårligere brukeropplevelse. Satt på spissen; Selv for å lese nyheter, må du altså først klikke deg inn på nettsiden og deretter finne nyheter som er interessante og deretter klikke på dem for å lese dem og så klikke tilbake. Vi ser nærmere på friksjonsfrie opplevelser i hotellbransjen.

Sosiale medier siden sist: 

  • Facebook lanserer meldingsapp for barn
  • Facebook vil snart kreve at du laster opp et “tydelig bilde av deg selv”
  • YouTube lanserer Snapchat-kopi
  • Instagram advarer mot oppførsel som kan skade dyr eller miljøet.
  • Internett vil stå for 94% av reklameveksten mellom 2017 og 2020 spår Zentith

Abonner og hør på MediaPuls via SoundCloudAcastTuneIn RadioStitcher RadioGoogle Play Music eller Apple Podkaster. Eventuelt via RSS-feed!

  

Takk for at du lytter på MediaPuls!

Har du forslag til temaer og saker vi bør ta opp i MediaPuls, kan du komme med de via vår åpne sendedisposisjon på http://bit.ly/MediaInnspill. Eventuelt sender du oss en epost til enten hpnhansen (a) gmail dott com, eller marius (a) heltdigital dott no.

Du finner Hans-Petter og Marius på http://HansPetter.info og http://Helt.Digital. Vi hadde satt stor pris på om du vil abonnere og rate oss på iTunes. Alle episoder legges ut fortløpende med lenker til alt vi har snakket om på http://Mediapuls.no.

Powered by Labrador CMS