Podkasterne på MediaPuls: Hans-Petter Nygård Hansen og Marius Karlsen.

Podkast

MediaPuls 218: Disse 10 trendene vil prege sosiale medier i 2018

Endelig blir det strengere å plage kunder på telefon. Amedia har innsett at PDF-aviser ikke er fremtiden. Vi ser på 10 trender som vil prege sosiale medier i 2018, og Snapchat minner i økende grad om Titanic.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

 

I 2017 fikk Forbrukertilsynet 1.566 klager på telefonsalg. Nå er det innført strengere regler, og Forbrukertilsynet vil raskere kunne slå ned på lovbrudd. Vi håper tilsvarende regelverk blir innført mot dørsalg også, og trøster oss med Ring Doorbell i mellomtiden.

Reveel er et Facebook-verktøy som kan automatisere fremming/promotering av poster basert på egne kriterier som antall reaksjoner, kommentarer eller delinger.

Amedia har (endelig) funnet ut at PDF-aviser ikke er fremtiden. Det gjør de 3 år etter at denne avisen ble lansert med brask og bram våren 2015. På det tidspunktet burde de egentlig ha startet med personalisering av innholdet, en utvikling som ikke nødvendigvis «har gått så det suser» blant våre norske mediehus. 

Sosiale medier-trender i 2018

Nytt år og nye muligheter, eller bare nye budsjetter og “same procedure as every year?” Vi har lest oss igjennom utallige spådommer og meninger om hva som vil prege sosiale medier i 2018. 

Mindre organisk rekkevidde, mer video, større budsjetter, bedre analyse og innsikt. og mindre fokus på nye plattformer, verktøy, formater og taktikker.

Vi har landet på 10 trender som vi tror vil prege sosiale medier i 2018. Det ser ut som det blir mye av det samme. Men at innsatsen blir mer strategisk  og mindre “adhoc”.

Snapchat truer. Og blir presset

Snapchat føler seg presset. Veldig presset, skal vi tro flere medier denne uken.

Tidligere ansatte beskriver en bedrift hvor det ekstreme hemmeligholdet gjør at ingen vet noe om hva som foregår i bedriften eller tør å snakke med andre – selv ikke med kolleger internt i Snapchat. Frykten er at Facebook skal få tak i informasjon.

Ifølge tidligere ansatte oppfører Evan Spiegel seg som en paranoid, og går visstnok AMOK når det en sjelden gang lekker ut informasjon.

Og denne uken skjedde det han nok ryktet mest: En massiv lekkasje av brukertall og detaljopplysninger om bruksmønster for ulike tjenester i Snapchat fra april til og med september i 2017.

Sosiale medier siden sist

  • Facebook vil lansere sitt første fysiske produkt senere i år
  • Google  jobber med fire eksterne selskap for å lage smartskjermer
  • Snapchat vurderer å tvinge brukere til å se reklame
  • Ny studie viser at falske nyheter trolig i liten grad påvirket USA-valg

Abonner og hør på MediaPuls via SoundCloudAcastTuneIn RadioStitcher RadioGoogle Play Music eller Apple Podkaster. Eventuelt via RSS-feed!

Takk for at du lytter til MediaPuls

Har du forslag til temaer og saker vi bør ta opp i MediaPuls, så kan du komme med de via vår åpne sendedisposisjon på bit.ly/MediaInnspill.

Du finner Hans-Petter og Marius på HansPetter.info og Helt.Digital. Vi hadde satt veldig stor pris på om du vil abonnere og rate oss på iTunes. Alle episoder legges ut fortløpende med lenker til alt vi har snakket om på Mediapuls.no.

Powered by Labrador CMS