MediaPuls episode 107: Luringen Joner og listige Listhaug

MediaPuls episode 107: Luringen Joner og listige Listhaug

PODKAST: Norge stod stille 22. november. Alt handlet om Joner, Listhaug, NOAS og Anorak. Altfor lite handlet om retorikken. Altfor mye om reklame- og PR-kampanjen.

Det skal aldri være noen tvil om hvem som er avsenderen. Kommunikasjon bør være sant og ekte.

Det som først virket som en spontan reaksjon på retorikken og Lik&Del-strategien til Sylvi Listhaug, ble plutselig ikke like ekte når det viste seg at reklameselskapet Anorak hadde hatt en finger med i spillet.

Og i stedet for at mediene debatterte retorikken, tok de heller tak i reklamekampanjen, PR-stuntet, bløffen og lureriet. NOAS fikk mange penger, og Listhaug fikk sine 100,000 Facebook-fans.

I tillegg til listige Listhaug, registrerer Marius og Hans-Petter at dette er siste episode av MediaPuls før vi får ny generalsekretær i Norsk Presseforbund. Sosiale medier-sjefen i Aftenposten tar sluttpakke, og nyheter bør merkes for å skåne de yngste.

Toget for falske nyheter ruller videre, og Google sponser flere prosjekter for å komme falske nyheter til livs med Google Digital News Initiative. Facebook vurderer å kjøpe sin egen fakta-sjekker, og tar til orde for å sensurere innhold for å komme seg inn i Kina.

Dette og mye mer i en passe temperert episode.

Hør på MediaPuls via 

Nyttige lenker:

MediaPuls presenteres på Medier24 i samarbeid med podkasterne Hans-Petter Nygård Hansen og Marius Karlsen. Besøk også mediapuls.no.

Til toppen