MediaPuls episode 84: Et viktig skritt nærmere sponsing av journalistikk?

PODKAST: Bernt Olufsen slår et slag for sponset journalistikk. EU slår ned på adblocking og står opp for nettnøytralitet. Og de yngre bryr seg lite om DAB.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Troverdighet er pressens viktigste kapital og en forutsetning for at media kan utfylle sin demokratibyggende samfunnsrolle.

Den tidligere VG-redaktøren og nå styreleder i Polaris Media, Bernt Olufsen har konkludert i en bloggpost at det ville vært bedre om innholdsmarkedsføring og native advertising heller var direkte sponset enn at den legges inn under ansvarsområdet til avisenes markedsavdelinger.

Body of European Regulators for Electronic Communications (BEREC) har slått fast at Europeiske teleoperatører ikke får lov til å blokkere annonser i deres nettverk, men at det er helt greit at vi som forbrukere gjør det.

Elektronikkbransjen omtaler DAB - til tross for at teknologien er fra 80-tallet - som en nyvinning. Normalt er det de yngste som som adopterer nyvinninger først, men i DAB-tilfellet er det de eldre som viser vei.

Hans-Petter har testet Livestream Mevo-kameraet, som er et frittstående kamera for Facebook Live-sendinger. Google melder om at YouTube Live-visninger har økt med 80 prosent det siste året, og vi ser nærmere på 8 viktige Instagram-endringer så langt i 2016.

Hør på MediaPuls via 

[soundcloud url="https://api.soundcloud.com/tracks/281381961" params="color=ff5500&auto_play=false&hide_related=false&show_comments=true&show_user=true&show_reposts=false" width="100%" height="166" iframe="true" /]

Nyttige lenker:

MediaPuls presenteres på Medier24 i samarbeid med podkasterne Hans-Petter Nygård Hansen og Marius Karlsen. Besøk også mediapuls.no.

Powered by Labrador CMS