MediaPuls episode 94: Full fart i feil rekkefølge

PODKAST: Det satses digitalt, men mediehusene tviholder fortsatt på det tradisjonelle – være seg papir eller lineært.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Det har vært en dramatisk uke for norske mediehus.

VG satser på papiravisen igjen, mens TV 2 og TV3 krangler om drama-torsdag.

Mens Finansavisen bruker utallige sider av sin papiravis til å ramse opp utdaterte aksjekurser, lanserer Dagens Næringsliv DN Investor – som gir sanntids-kurser og analyser fra Oslo Børs på mobil og desktop.

Aksjeverdier for over 24 milliarder kroner er borte hos Schibsted på under ett år, og det er før Facebook har kommet i gang med Marketplace.

Google styrker sitt økosystem med lansering av en rekke hardwareprodukter – ikke minst Google Pixel – som er en high-end-telefon, som går rett i strupen på Apple og Samsung.

Sentralt i alt Google lanserte står Google Assistant – som med sin kunstige intelligens skal tilby alle sin unike og personlige Google. Mens Google går mot et mer personlig og talestyrt Internett, går norske mediehus fortsatt for papir og lineært innhold.

Foruten Facebook Marketplace, som sendte Schibsted aksjen ned 6%, ser vi nærmere på Facebook Events, og registrerer at Facebook fortsetter å kopiere Snapchat. Denne gangen er det WhatsApp som kopierer.

Hør på MediaPuls via 

[soundcloud url="https://api.soundcloud.com/tracks/286886381" params="color=ff5500&auto_play=false&hide_related=false&show_comments=true&show_user=true&show_reposts=false" width="100%" height="166" iframe="true" /]

Nyttige lenker:

MediaPuls presenteres på Medier24 i samarbeid med podkasterne Hans-Petter Nygård Hansen og Marius Karlsen. Besøk også mediapuls.no.

Powered by Labrador CMS