MARIUS KARLSEN og HANS-PETTER NYGÅRD-HANSEN står bak podkasten MediaPuls.
MARIUS KARLSEN og HANS-PETTER NYGÅRD-HANSEN står bak podkasten MediaPuls.

MediaPuls: Vi snakker om VGs tvangsreklame, LevelUp og digital hype

PODKAST: Vil merkevarer tvinge seg på kundene? Og er digitaliseringen en hype?

VG vil tvinge deg til å se reklame. LevelUp har gått fra VGTV til YouTube, og fansen betaler. Even Aas-Eng kjøper Buzzit, og svensk storbank tror at digitalisering er en hype.

Reklame skal du ha, enten du vil eller ikke. VG vil tvinge alle seere på VGTV til å se annonser. Både prerolls og midrolls og med autoplay. VG har klekket ut en måte å omgå annonseblokkering for å tvinge opp inntektene. Ønsker virkelig merkervarer og annonsører å tvinge seg på sine kunder?

VGTV gikk i 2014 med 71 millioner kroner i underskudd, etter en omsetning på 62 millioner. Tallene for 2015 er ikke offentlige. Avisen er midt i en kuttprosess, og VGTV er en av avdelingene som er rammet.

Gutta hos LevelUp slutter hos VGTV etter ni sesonger og satser videre på YouTube. De fikk uventet hjelp fra sine fans, og MediaPuls ringte opp Rune Fjeld Olsen for å høre mer om den nye hverdagen.

Endelig – vil mange si – er det slutt for viralsider i norsk presse. Venture Factory kjøper Buzzit, tar det av redaktørplakaten og gjør det om til en 100% kommersiell viralsatsning. MediaPuls har tatt en prat med VF-sjef Even Aas-Eng for å høre hvilke tanker han har om Buzzit fremover.

Hos DNB fører digitalisering til at filialer blir lagt ned. Samtidig mener den svenske toppsjefen i SEB at digitaliseringen er en hype. Det står også i sterk kontrast til hvordan dagligvarehandelen digitaliseres. Nye aktører som Kolonial, disrupter butikkhandelen og lager potensielt trøbbel for mediebransjen også.

Dette, og mye mer i episode 31 av din favoritt-podkast om mediebransjen!

[soundcloud url="https://api.soundcloud.com/tracks/247037895" params="color=ff5500" width="100%" height="166" iframe="true" /]

Nyttige lenker fra ukens episode:

MediaPuls presenteres på Medier24 i samarbeid med podkasterne Hans-Petter Nygård-Hansen og Marius Karlsen. Besøk også mediapuls.no.

Til toppen