Mediebransjen ber om ny og egen pott til innovasjon og omstilling

- Vi passer ikke inn i tellekantene til Innovasjon Norge, mener MBL-direktør Randi S. Øgrey.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Etter at regjeringen for noen uker siden la fram sitt forslag til statsbudsjett for 2017, har en stort sett samlet mediebransje reagert på flere av forslagene.

Nå har også runden for de formelle innspillene startet:

Fredag var det budsjetthøring i FinanskomiteenStortinget, mandag var det en lignende høring i Familie og kulturkomiteen.

Budskapene fra bransjens organisasjoner var klare:

  • Nei til 10 millioner kutt i pressestøtta. Derimot bør den økes med 50 millioner kroner, for å kompensere lønnsvekst, prisvekst og manglende økning de seneste åra, mener bransjen.
  • Nullmomsen for nyhesmedier er for smalt avgrenset, og bør også omfatte blant annet fagpresse og nisjemedier.
  • NRK-lisensen bør økes, og ikke fryses som foreslått fra regjeringen. Særlig NJ og NRKJ er opptatt av dette.

Ber om innovasjonsstøtte

Bransjen var også opptatt av andre saker - og kom med et ønske om mer penger til innovasjon og omstilling:

- Vi ser at mediebransjen ikke passer inn i Innovasjon Norge sine tellekanter, uttalte administrerende direktør Randi S. Øgrey i Mediebransjens Landsforening under mandagens høring i kulturkomiteen.

Hun la til:

- Vi ber konkret om at en egen andel av denne støtten settes av til medieinnovasjon. Vi er first movers i det digitale landskapet, og de erfaringene vi gjør, kan andre høste godt av. Men la oss få lov til å prøve mer, med en egen ordning.

Dette kommer bransjen også til å fremme overfor næringskomiteen på Stortinget, uttalte Øgrey.

  • Mer om høringene kan du lese hos blant annet NJ og LLA.
Powered by Labrador CMS