De nye stemmene fikk coaching og prepping fra to erfarne stemmer. Fra venstre: Annete Johnsrud Rasmussen, Christine Calvert, Maren Aas Nakken og Tone Helene Angsund.

Mediekonferansen blir ikke bare hvite menn som pusher 40: Maren og Anette er årets «nye stemmer»

Blant førti søkere som meldte seg til Mediaforums , var det Maren Aas Nakken (28) og Anette Johnsrud Rasmussen (31) som trakk det lengste strået om en plass på scena. Og det gleder de seg til!

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Er du litt lei av å høre de samme stemmene, historiene og mennene på konferanser?

Det var Mediekonferansen også, og i fjor tok arrangøren Mediaforum affære.

Ikke så galt at hele programmet ble forkastet: I fjor som i år er det mange kjente navn på plakaten.

Men når 250 medieselgere, byråfolk og andre møtes i Strømstad torsdag og fredag denne uka, blir det i hvert fall to helt nye profiler:

Hele 40 søkere meldte seg for å bli en av årets «nye stemmer», og de to som vant var Maren Aas Nakken (28) og Anette Johnsrud Rasmussen (31). Det betyr at de får sin slot på scena i prime time fredag formiddag, og mulighet til å snakke for 250 sentrale personer i den kommersielle delen av norsk mediebransje.

- Vi hadde seks finalister på «audition», og disse to utmerket seg ganske klart! Det var rett på sak, sier mentor og tekstdoktor Christine Calvert om de to utadvendte damene.

 

Løfter fram ny kunnskap

- Når vi gjør dette, så handler det om å løfte fram nye stemmer. Vi ser de samme folkene om og om igjen. Da synes jeg det er min rolle som voksen å ta et steg tilbake og hjelpe nye folk fram, sier Calvert videre.

Hun og Tone Helene Angsund, leder for McCann Live, har vært mentorer for de to nye stemmene. Medier24 møtte dem under prepping før konferansen - og en liten sniklytting på hva de skal snakke om.

 

Maren Aas Nakken og Anette Johnsrud Rasmussen snakker på Mediekonferansen fredag.

 

Anette Johnsrud Rasmussen har planen klar:

- Jeg skal snakke om hvordan makten ligger hos de nyutdannede. Om hvordan vi kan høste bedre av den kunnskapen som unge folk tar med seg inn i en bedrift, sier hun.

31-åringen jobber som innholdsprodusent, selvstendig næringsdrivende, «konverteringshode - og, sier hun: Tolk. Det trengs nemlig i en tid med store endringer.

- Et av de største problemene bedrifter opplever i dag er at de kreative hodene ikke forstår hverandre godt nok. Utviklere, salg og konsulenter jobber ikke mot samme mål, kunnskapsoverføringen er ikke god nok, mener hun.

Da må man lære av hverandre. Og ikke minst av de som kommer inn med friske tanker.

- Samtidig må vi ikke gjøre dette vanskeligere enn det er. I stedet for å krangle om det er inbound eller content marketing, så bør vi snakke om hva vi kan bruke dette til og hvordan vi gjør det.

 

Hvordan fungerer egentlig YouTube-universet?

Den andre nye stemmen til årets konferanse er Maren Aas Nakken (28), kommersielt ansvarlig i Splay Networks.

Hun skal rett og slett fortelle om det hun jobber med.

Eller forklare, blir kanskje riktig å si, for mange i målgruppa:

- Jeg vil snakke om hvordan unge innholdsskapere på YouTube engasjerer - og hvordan man kan bruke dem kommersielt, sier hun.

- De har en stor følgerskare og ofte et enormt engasjement. De når ut til målgruppen på en troverdighet. Og når det gjøres riktig, kan det også brukes til markedsføring. Men det kan ikke gjøres «blindt», profilene er selv veldig opptatt av troverdigheten sin, forteller Aas Nakken.

 

- Utenfor komfortscenen

Nettopp hvordan det engasjementet skapes, og troverdigheten bevares gjennom kommersielle kampanjer, er noe av det 28-åringen skal snakke om.

Og når hun gjør det, er det første gang hun står på en så stor scene med et sånt foredrag.

- Det blir helt sikkert litt nerver, men det er gøy å kaste seg utenfor komfortsonen!

- Hva betyr den hjelpen dere får her i forkant?

- For oss er det god coaching, hjelp til oppsettet - og ikke minst, hvordan vi skal snakke ut budskapet når vi står på scena, sier Maren Aas Nakken.

For konferansekollega Anette Johnsrud Rasmussen er det også første gang:

- Men det har vært min store drøm - stå på en slik scene. Nå får jeg muligheten til det.

- Hva lærer du her på coachingen?

- Jeg får gode tips til hvordan jeg skal dele opp foredraget. Hvordan jeg skal slappe av på scenen, være trygg på selve budskapet, og ikke henge meg opp i det enkelte ord. Da blir det stakkato og uinspirerende, sier hun.

De får en unik mulighet på Mediekonferansen, men også «bare» 10 minutter.

Og det er ikke lett fordi det er kort, understreker Tone Helene Angsund:

- Nei, det er mye vanskeligere å forberede seg til ti minutter enn å snakke i en time. Her må man rydde vekk litt, finne ut hva er det aller viktigste, og så bli trygg på budskapet, sier hun.

- Og det vi får høre i Strømstad blir to flotte, inspirerende og lærerike historier!

 

Gleder seg til konferanse

Å være en av de «nye stemmene» betyr også billett til to dager på konferanse, interessante foredrag og nye kontakter. Både for Anette og Maren er det første gang på Mediaforums årlige samling. Det ser de fram til.

- Jeg gleder meg til å treffe masse folk. Høre på noen av dem snakke. Som Mai Bente Paulsen, hun har bein i nesa og inspirerer, sier Maren Aas Nakken.

Anette Johnsrud Rasmussen har også plukket seg ut noen favoritter:

- Jeg er veldig spent på David Shing. Og så synes jeg alltid at Ingvild Moen og Olav Mellingsæter har veldig morsomme foredrag - og gleder meg til høre hva de har med seg fra USA!

 

Powered by Labrador CMS