Dagblad-redaktør John Arne Markussen (t.v.) og NRK-sjef Thor Gjermund Eriksen i debatt under Svarte Natta-konferansen forrige helg. De to tidligere kollegene har vært hovedpersoner i høstens NRK-debatt.

Mediemangfold eller støvsuging? Se innspillsmøtet her: I dag starter Medietilsynet arbeidet med «NRK-rapporten»

Konkurrenter og kommersielle mediehus får si sin mening når tilsynet tar fatt på kulturministerens bestilling.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

 

Kulturminister Linda Hofstad Helleland (H) ba tidligere i høst Medietilsynet undersøke hvordan NRK påvirker sine kommersielle konkurrenter. 

- Vi vil se på hvordan NRKs tilbud, over hele linjen egentlig, påvirker de kommersielle konkurrentenes virksomhet.

- Det er særlig aktiviteten på nett og den digitaliseringen og omstillingen norske medier står midt oppe i som gjør dette aktuelt, uttalte kulturminister Linda Hofstad Helleland til Dagens Næringsliv.

Denne høsten har vært preget av debatt om alt fra lønnsnivå til støvsuging av de beste hodene - og NRKs solide inntektsvekst.

I dag mandag 20. november starter Medietilsynet arbeidet med rapporten. Det skjer med et såkalt «innspilsmøte» på Thon Opera Hotel i Oslo, hvor tre timer er satt av til innlegg.

Medietilsynet har særlig bedt om forberedende innspill til analysene, men dagsorden tyder på at det også vil bli innlegg til selve debatten.

 

Slik lyder programmet for dagen:

09.30 - 09.40: Velkommen, ved Mari Velsand, direktør i Medietilsynet

09.40 - 11.30: Påmeldte innlegg fra deltakere:

  • Mediemangfold, mediepolitikk og NRK, ved Randi S. Øgrey, administrerende direktør i MBL
  • NRKs påvirkning på de private aktørenes muligheter for inntekter i bruker- og annonsemarkedet, ved Einar Hålien, konsernredaktør i Schibsted
  • Konvergens og konkurransevridning, ved John Arne Markussen, ansvarlig redaktør i Dagbladet
  • NRKs bidrag til mediemangfold, ved Thor Gjermund Eriksen, kringkastingssjef
  • Betraktninger om premisser for mediemangfold, ved Morten Micalsen, administrerende direktør i MTG TV
  • Innspill til trendanalyse, ved Terje Seljeseth, analyseansvarlig i Stiftelsen Tinius
  • Farene ved NRKs dominerende posisjon i mediemarkedet, Lasse Kokvik, administrerende direktør i Bauer Media
  • Innspill knyttet til problemstillinger rundt NRK og lokalaviser, ved Stig Finslo, direktør utgiverspørsmål og samfunnskontakt, Amedia
  • NRKs rolle i tv-verdikjeden, Knut Ivar Solnes, leder for Content & Media Investments, Telenor Broadcast

11.30 - 11.40: Pause

11.40 - 12.20: Kommentarer og innlegg fra salen – maks 3 min. hver

12.20 - 12.30: Oppsummering ved Mari Velsand

 

Powered by Labrador CMS