Randi S. Øgrey, administrerande direktør i Mediebedriftenes Landsforening (i midten). Her med generalsekretær Elin Floberghagen i Norsk Presseforbund, og sjefredaktør og administrerande direktør Eirik Hoff Lysholm i Dagsavisen i bakgrunnen.
Randi S. Øgrey, administrerande direktør i Mediebedriftenes Landsforening (i midten). Her med generalsekretær Elin Floberghagen i Norsk Presseforbund, og sjefredaktør og administrerande direktør Eirik Hoff Lysholm i Dagsavisen i bakgrunnen. (Ole Alexander Saue)

Mediene ber om en milliard i krise­hjelp

Mediebedriftenes Landsforening ber kulturministeren om en tiltakspakke for å sikre at norske medier overlever koronakrisen

Koronakrisen har allerede kostet dyrt for mediebransjen. Annonseinntektene stuper og en rekke mediehus har måtte permittere ansatte.

Nå skriver MBL i en pressemelding at de krever handling fra kulturministeren.

– Mediene tilhører demokratiets infrastruktur. Akkurat nå trenger vi informerte borgere og en god samfunnsdebatt mer enn noen gang. Det får vi ikke dersom mediebransjen raseres. Nå trenger vi hjelp fra myndighetene slik at vi kan oppfylle samfunnsoppdraget, sier Randi S. Øgrey, administrerende direktør i MBL. 

Tiltakspakken som MBL ber om for mediene er slik:

  • kompensasjonsordning på 600 millioner for bortfallet av annonseinntekter
  • 100 millioner i ekstra mediestøtte som går utover og favner bredere enn dagens produksjonstilskudd,
  • 300 millioner i midlertidig fritak for arbeidsgiveravgift de neste fire månedene.

Totalverdi for redningspakken for norske medier anslås til en milliard kroner.

– Permitteringstallene øker fra uke til uke i en bransje som de siste årene har vært gjennom flere kuttrunder. Samtidig opplever vi at befolkningen har et nærmest umettelig behov for faktabaserte nyheter og informasjon akkurat nå. Trafikktallene og behovet for journalistikk har aldri vært så stort som nå, og paradoksalt nok sammenfaller dette med en dramatisk nedgang i annonseringen. Dualiteten i dette gjør at det nå er kritisk for norske medier å komme seg gjennom krisen og overleve, sier Øgrey.

– Åtti av våre medlemmer svarte i en undersøkelse allerede sist fredag at de opplevde kanselleringer opp mot 95 %. Derfor haster det for bransjen å få hjelp - nå, sier Øgrey.

Estimatet på tiltakspakken er beregnet ut fra tapet vi ser i tre måneder fra mars, sier Øgrey.

– Det er viktig å være oppmerksom på at de kommersielle mediene har skåret ned utgiftssiden i flere år for å ta hensyn til inntektsfall på annonsesiden som følge av digitaliseringen. Derfor er permitteringene vi ser nå kritiske fordi det er få i disse funksjonene fra før, legger hun til.

Til toppen