Daglig leder Merete Mandt Larsen i Mediebyråforeningen.

Pressepodden

Medienes annonsekroner forsvant over natta i koronakrisen, men når kommer de tilbake?

Pressepodden snakker med Mediebyråforeningens Merete Mandt Larsen om annonsepengene i krisetider.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Norske medier permitterer, noen klarer trolig ikke unngå oppsigelser - og alle har til felles at de frykter for annonsepengene - de samme pengene som dine medlemmer kontrollerer.

– Mediebyråene merker koronakrisen som alle andre - enn så lenge i mindre grad enn fryktet. Vi håper, som journalister og redaktører, at vi snart ser lyset i tunnelen, sier daglig leder Merete Mandt Larsen i Mediebyråforeningen.

Pressepodden:

En podkast fra Medier24 som tar for seg medier, journalistikk, PR/kommunikasjon, teknologi og sosiale medier.

Du kan følge Pressepodden på Facebook og delta i diskusjoner om episodene.

Podkasten er muliggjort med støtte fra Fritt Ord.

Hennes medlemmer plasserte i fjor annonsepenger for nesten 10 milliarder kroner - og har mye makt når de kontrollerer store deler av inntektsstrømmen til norske medier.

Torsdag kom nyheten fra Mediebyråforeningen om at det ble omsatt reklame via mediebyråene for 2,2 milliarder norske kroner i årets første kvartal mot 2,4 milliarder NOK i samme periode i fjor.

Dagspresse faller med hele 27 prosent første kvartal, sammenlignet med første kvartal i fjor, skriver foreningen. Ukepresse/magasiner faller med 11,6 prosent.

I Pressepodden snakker vi om annonsesvikten, samfunnsoppdraget og hva korona har å si for en bransje som er viktigere enn noen gang.

  • Hør hele sendingen øverst i denne saken eller der du ellers hører lyd, som Spotify, iTunes, Acast eller andre steder.

Powered by Labrador CMS