Medier24 jubler for vekst og 3000 abonnenter. Fra venstre: Julie Hansson Tangen, Jan Magnus Weiberg-Aurdal, Erik Waatland, Eira Lie Jor, Anne Marthe Lilleby og Ole Alexander Saue.
Medier24 jubler for vekst og 3000 abonnenter. Fra venstre: Julie Hansson Tangen, Jan Magnus Weiberg-Aurdal, Erik Waatland, Eira Lie Jor, Anne Marthe Lilleby og Ole Alexander Saue. (Martine Eren Jacobsen)

KOMMENTAR

Medier24 kan juble for over 3.000 abonnenter. Og nå legger vi bak oss tidenes beste sommer

Trafikken øker betydelig og det samme gjør antallet abonnenter. Det takket være verdens beste lesere. Her er et innblikk i hva vi tenker fremover.

Helt siden Medier24 så lyset for første gang 17. desember 2014 har vi hatt som en viktig del av kulturen vår å måle alt vi gjør.

Både for å se om vi lykkes eller ei – og for å skape en prestasjonskultur der vi sammenlikner oss med oss selv – og andre.

Enten det er antall lesere, siteringer, dager vi setter dagsorden, antall klikk, annonsesalg, appnedlastinger, bruk og lesertid, om vi er først ute med nyheten, salg av abonnement, likes eller what not.

Det er dette vi lever av.

Og vi ønsker å være åpne med våre lesere, som har vært med oss på reisen så langt. Nå som jeg selv har vært redaktør og daglig leder i ett år, så er det ekstra moro å gi et innblikk i tallene våre:

  • Vi har passert 3.100 abonnenter og begynner for alvor å få inntekter for journalistikken vår.
  • Nå som vi kan oppsummere sommeren, så kan vi stadfeste at sommeren 2019 ble tidenes beste for Medier24 med 72 % økning i trafikken (unike brukere GA) målt mot samme periode i fjor (01. juni til 1. august).
  • 24 prosent økning i antall brukere første halvår 2019 målt mot samme periode året før (GA)
  • 31 prosent økning i antall sidevisninger første halvår 2019 målt mot samme periode året før (GA)
  • Lanseringen av appen har så langt sørget for at vi har nådd flere milepæler hva gjelder nedlastinger – og at vi følgelig når stadig flere med pushvarsler på relevant journalistikk.
  • Vi passerer straks en omsetning på 6 millioner kroner. I hele 2018 omsatte vi for 6,7 mill.
  • Vår nye forretningsutvikler begynner på mandag jakten på nye inntekter – og vi har store planer med relevante event (og en rekke ting vi foreløpig holder tyst om enn så lenge) :)

Like før sommeren markerte vi et tidsskille i Medier24s historie ved å arrangere vår første sommerfest på Bar Vulkan. Reisen har så langt tatt oss fra én manns kjøkkenbenk til lokaler nær Akersgata, hvor vi har blitt seks årsverk og vi tar stadig større plass.

Julie, Eira, Ole Alexander, Jan Magnus, Siss og meg har store ambisjoner fremover også.

Og nøkkelen er det samme som det var i desember 2014 – god journalistikk. Det starter med å vinne nyhetskampen – og det slutter med å vinne nyhetskampen. Eller som vi sier i Medier24:

«Nyheter, nyheter, nyheter!».

Enten det handler om journalisters tette bånd til kildene i Trøndelag eller aviser som tar side i kontroversielle saker på Sørlandet. Eller når kilder raser mot store aviser.

Det er dette vi ønsker å være gode på – å sette dagsorden. I hele Norge. Derfor er vi kontinuerlig ute på tur for å oppsøke alt fra lokalaviser i sør til regionale medier i nord.

Våre journalister er alle blitt medlemmer i Stortingets presselosje. Det er ikke bare for å spise subsidiert middag, men også for å være vaktbikkjenes vaktbikkje. Det kan være å snakke med politikere om kritikkverdige forhold – eller med journalistene selv om deres arbeidshverdag på Løvebakken.

Vi ser på det som en sentral del av vårt samfunnsoppdrag å holde makta i ørene, og mediemakt er også makt. Og journaliststanden har godt av å bli ettergått – noe vi alle kan se etter det siste halve året.

Det er mye vi kan bli bedre på – og allerede før sommeren ga vi et innblikk i deler av strategien vår når vi lettet på sløret om at vi ønsker å bli bedre på PR og kommunikasjon. Her tror vi det er mye god journalistikk å lage – som er relevant for alle våre eksisterende (og nye) lesere.

Mye selvskryt og jubel her, men:

Disse tallene er ingen hvilepute og vi har ingen planer om å gi oss her. Vi krever større og større plass, tar flere lesere – og nye markeder.

Og vi kan garantere at vi gjør alt vi kan for å lage en enda bedre lokalavis for mediebransjen - enten du jobber innen medier, journalistikk, pr/kommunikasjon, sosiale medier, teknologi eller samfunn.

Det kommer mange spennende ting fra oss fremover - som vi foreløpig holder tett inntil brystet. Men en ting er i alle fall sikkert:

Det vil gjøre deg bedre i stand til å gjøre jobben din, forstå bransjen din - og forberede deg på fremtiden.

Det er mitt løfte til deg.

Til toppen