Medier24, fra venstre: Redaktør og daglig leder Gard L. Michalsen, kommersiell leder Julie Hansson og journalist / vaktsjef Erik Waatland.
Medier24, fra venstre: Redaktør og daglig leder Gard L. Michalsen, kommersiell leder Julie Hansson og journalist / vaktsjef Erik Waatland.

Medier24 vokser videre: Nå har vi 8000 daglige brukere og 45.000 er innom hver uke. Antall forsidevisninger har økt med 96 prosent på ett år

TRAFIKK: Det betyr at vi får flere faste lesere. Og forsida er ikke død!

Vi forteller med jevne mellomrom om trafikken vår, og det tallet vi har snakket mest om er unike brukere per uke.

Nå er det lenge siden vi har snakket om trafikken, og det er på tide med en oppdatering til våre venner, faste følgere, kunder og andre!

Etter fire måneder og én uke av 2017 er budskapet det samme som tidligere: Vi vokser fortsatt med stor fart. 

Ifølge offisielle trafikktall på TNSlistene.no har Medier24.no nå et snitt på tett opp mot 45.000 unike brukere i uka. 

Snittet trekkes noe ned av vinterferie og påska, og noe opp av enkeltuker. Men hovedtendensen er klar:

Vi har stabilisert oss på et jevnt høyt nivå. 

Det er vi fornøyde med. Men ikke mette!

 

 

Medier24 har selvsagt ambisjoner om å vokse videre, og et naturlig mål før sommeren er å nærme seg minst 50.000 ukentlige brukere.

Samtidig har ikke det viktigste målet i år vært å øke det totale antall unike brukere  løpet av en uke. Da vil mange av dem være der på grunn av en enkelt sak som treffer. Det viktigste vi gjør er å lage et bedre produkt som brukes mer, av flere faste lesere. 

I fjor høst utvidet vi til to ansatte, nettopp for å lage mer av den grundige journalistikken - som gir kvalitet og relevans

Det tyder tallene på at vi har klart.

De nevnte brukertallene er fra Kantar TNS sin offisielle trafikkmåling TNSlistene.no. Dykker vi inn i egne tall fra Google Analytics får vi enda mer detaljerte rapporter, som er sammenlignbare lengre tilbake.

Og der finner vi vi virkelig interessante tall:

 

SIDEVISNINGER: På årets fire første måneder i 2016 hadde Medier24 1,185 millioner sidevisninger.

Samme periode i år har vi hatt 1,667 millioner.

Det vil si en vekst på 40 prosent.

Forøvrig hadde nettstedet «bare» 260.000 sidevisninger de første fire månedene av 2015, som også var Medier24s spede begynnelse.

 

 

FORSIDEVISNINGER: Hvordan måler man den viktigste veksten - brukere som kommer tilbake for å lese nyheter?

Hvis vi velger å se på forsidevisninger, er det en god indikator på om leserne oppsøker oss aktivt - i hvilken grad vi blir en destinasjon («pull») og ikke bare driver trafikk via sosiale medier («push»).

Og her er vi meget fornøyd med utviklingen: Fire første måneder av 2016 hadde vi 227.684 forsidevisninger. Samme periode i år har vi hatt 447.317. Det vil si en vekst på hele 96 prosent.

Og 2015? Da hadde vi 40.913 forsidevisninger på årets fire første måneder. Det vil si en vekst på cirka 1000 prosent på to år, om man virkelig skulle regne slik da.

 

 

DAGLIGE BRUKERE: Sist, men ikke minst - unike daglige brukere begynner nå også å bli en valuta vi kan snakke om, som forteller hvor mange som jevnlig er innom siden. Ifølge Google fortsetter vi veksten og pilene peker bratt oppover.

  • I 2015 hadde vi i snitt 1278 unike brukere per dag i årets fire første måneder.
  • Året etter hadde vi 4255 daglige brukere.
  • Så langt i år har vi et snitt på 7830 unike brukere per dag - altså en vekst på 84 prosent fra 2016!

 

 

Vi vokser med andre ord videre, og det er godt å se. 

Når vi gjør opp slike regnestykker, må vi huske å sende en stor takk til våre stadig flere faste lesere - som ligger bak denne veksten. 

Vi håper å levere enda bedre i framtiden, slik at dere både blir flere - og enda mer fornøyde brukere!

 

 

  • PS 1: Hvor stor er vi i forhold til Journalisten og Kampanje? Det er umulig å si, all den tid ingen av dem opererer med offisielle tall eller forteller om sine uoffisielle. 
  • PS 2: For deg som lurer - antall ukentlige brukere er lavere enn daglige brukere ganger 7, fordi noen er innom flere ganger i uka. Spørsmålet er hvor mange som har vært innom, ikke hvor mange ganger. Det er også en viss differanse mellom Google og TNS-tall - sistnevnte teller kun trafikk fra Norge, og er som kjent en offisiell trafikkvaluta).

 

Til toppen